Brev:
Ammestop, mad, søvn og lidt af hvert
4. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Ammestop, mad, søvn og lidt af hvert
Kære Helen.
Leonora er nu 9 måneder og jeg skal starte arbejde igen om 2 måneder - så nu skal min hjerne stille og roligt til at kunne fungere igen, hvilket betyder søvn :) Hun sover stadig ret dårligt - vågner ca hver anden time.
Ammestop:
Leonora bliver ammet kl ca 19 når hun kommer i seng, igen ml. 23-24 og så inden eftermiddagslur ca 13.30 altså 3 gange i døgnet. Jeg ville meget gerne være helt "færdig" med at amme engang midt i juli, så hendes far og jeg kan skiftes til at have hende om natten, når jeg starter arbejde. Hvordan gør jeg bedst det?
Hun tager ikke flaske og er ikke glad for sødmælk. Hun er til gengæld rigtig god til at drikke af kop - så længe det er vand!
Mad:
Leonora er godt i stand. Hun vejer over 9 kg og er glad for mad!! Især brød med noget på. Hun spiser selv de små brødhapsere og vil også meget gerne spise grød osv selv (hvilket hun selvf ikke kan)!! :)
Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget jeg skal "fylde på" hende!
Morgenmad: havregrød med frugtmos
Formiddag: frugtmos, frugt i stykker (dette er kun ca en time efter morgenmad, da vi skal i børnehave med storesøster og hun sover på vejen )
Frokost: 3/4 glas Hipp, 1/2 skive bondebrød med pålæg, agurk/avocado/peberfrugt...
Eftermiddag: grød el youghurt med frugtmos, frugt.
Aften: 1 glas Hipp og lidt kartoffel, frikadelle el hvad vi nu spiser.
Jeg er i tvivl om vi helt skal droppe Hipp og hun kun skal have vores mad? Har prøvet at lave flere af opskrifterne i din bog, men hun er ikke meget for det :) Vil til gengæld gerne have frikadeller, kartofler, kogte gulerødder... Får hun nok, og varieret, hvis jeg dropper Hipp? El skal jeg fortsætte som nu med at give hende Hipp og så det hun har lyst til af vores bagefter?
Er i tvivl om, hvad hun egentlig kan tåle. Vi får fx jævnligt en sending boller i karry el frikadeller fra mormor som der er salt i osv. Må hun bare spise løs af det, eller duer det ikke?
Leonora er allergisk disponeret - har allerede børneeksem og begge os forældre har allergi. Synes jeg engang har læst, at man så skal vente med fisk, æg, tomat til...? Er det rigtigt? Eller kan hun spise det hele?
Som nævnt er hun er tung pige. Skal hun da fortsat have ekstra fedt, smør på brødet, sødmælk osv? Eller skal vi gå mere "light"? :)
Må hun få æbler, pærer og de lidt mere "hårde" frugter og grøntsager eller er det bedre at vente lidt endnu ift om hun skulle få det galt i halsen?
Søvn:
Hun sover dårligt, hvilket hun altid har gjort. Hun vågner nu rigtigt omkring kl 5. Hun sover inde hos os - vi har ikke flere værelser! Storesøster sover i værelset ved siden af. Et af problemerne er, at de vækker hinanden. Når leonora bliver urolig omkring kl 5 hører storesøster det med det samme og vågner og er ikke til at få til at sove igen, selvom hun IKKE er udhvilet. Når storesøster vågner er det umuligt at få Leonora til at falde til ro igen! Jeg har hele tiden tænkt, at der bare skal gå tid - at de bliver nødt til at vænne sig til hinandens lyde og sove fra det, men nu er der bare gået 9 måneder, og det er ikke sket! Har du nogen foreslag?! Pt kan Leonora jo bare sove lidt længere lure om dagen, men storesøster skal jo fungere i børnehaven...
Håber, du kan overskue mit lange brev:)
Mange hilsner
Christina