Svar: Ammestop, mad, søvn og lidt af hvert
4. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Det kan godt være at det kommer til at passe med et ammestop, når din datter er ca. 11 måneder og du begynder at arbejde igen. Nogle børn vil selv sige fra omkring denne alder. Det kan dog også være at du fortsat ammer og at amningen netop vil få ekstra betydning, fordi du og din datter skal være adskilt i løbet af dagen og at hun derfor vil nyde at kunne blive ammet af dig og på den måde mødes med dig igen ... Det må tiden vise.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at amme til børn er ca 1 år og herefter bibeholdes amning så længe både mor og barn har det godt med det. Det hører også til retningslinjerne at børn efter 9 måneders alderen kan få større mængder komælk og din datter vil derfor godt kunne få mere sødmælk nu, men også tykmælk eller lignende surmælksprodukt og på den måde få dækket sit mælkebehov ved andet end brystet. Hun vil også med fordel kunne spise ost, sovs osv og skal naturligvis stadig have mælk i sin grød og mos.
Væskebehovet er stort og skal udover hendes mælkeindtag dækkes af vand og det er rigtig godt at hun er glad for vand og dygtig til at drikke af en kop.
Med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt at du giver hende mere mad i stykker og mad som hun selv kan spise. Hun må stadig meget gerne blive suppleret med mos, så du sikrer at hun får nok og hun har stadig også brug for grød. Men mad i mindre stykker hvor hun kan øve sit pincetgreb vil være rigtig fint.
Det er naturligt svært for hende at spise med en ske. De fleste børn mestrer først dette omkring 16 måneders alderen, men hun kan fint lære at spise med en gaffel og det må I gerne forsøge. Det er også rigtig fint at hun får lov til at spise med fingrene.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgenmad: Havregrød, vand af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og frugtmos.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne smørbart pålæg som fiskepålæg. Suppleres med mad i stykker - det kan være stykker af frikadelle, lidt godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg eller lignende. Må også gerne suppleres med lidt mos fra glas eller rester fra aftensmaden. Vær opmærksom på at mos fra f.eks. hipp godt kan bruge som smørbart pålæg. Vand af kop.
Ammes eller f.eks. banan og mælk af kop og puttes til middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften: Udgangspunktet er jeres mad, almindelige børnevenlige retter med ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Der skal være mad i stykker og moset mad. Hvis i en dag får noget hun ikke kan spise, så må hun naturligvis gerne få Hipp, men det er en god idé at I forsøger at spise samme slags mad. Hun kan sagtens spise pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, fiskefilet, laks fra ovnen, frikadeller (kød eller fiskedeller) osv. Frikadellen kan gives i stykker og kartofler moses med sovs, så du hjælper hende men også lader hende spise noget selv. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet.
Ammes og puttes til natten
Sen aften eller i løbet af natten: Ammes 1-2 gange. Om hun har brug for to amninger i løbet af natten afhænger af om hun får mælk nok inden middagsluren. Børn vil i denne alder ofte have brug for 3 amninger i døgnet og de kan ligge inden middagsluren, aften og sen aften eller f.eks. aften, sen aften og tidlig morgen.
I 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger i døgnet og her vil det ofte være amningerne aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen der bibeholdes og om dagen erstattes med mælk af kop, som skrevet i dagsplanen ...
Hvis I salter maden meget, så bør hun ikke få disse retter, men lidt salt er okay. Bruger I (eller mormor) meget salt i maden, så er det bedre at undvære dette og I så bruger bordsalt i stedet. Generelt spiser vi danskere for meget salt, så at begynde at lave maden uden ekstra salt og i stedet krydre med andre krydderier kan være en god vane for hele familien :)
Med hensyn til allergi og introduktion af fødevarer, så anbefales det at du introducere fødevarer en af gangen og afventer om der kommer en reaktion. Det er korrekt at visse fødevare - f.eks. citrusfrugter, fisk og æg hører til det man kalder højallergene fødevarer. Men det betyder ikke at lidt appelsin eller lidt citron er farligt for børn og der er normalt ikke grund til at fraråde disse fødevarer med mindre man f.eks. har alvorlig allergi overfor citrusfrugter eller fisk i familien eller at det ved børnelæge eller allergolog er blevet konstateret, at her er noget som barnet ikke tåler.
Tomat har børn normalt ikke allergi overfor, men de kan godt reagere på syren i tomaterne, så de bliver lidt røde om munden, når de spiser tomat. Det er helt okay, det er fordi syren irriterer huden og ikke fordi hun ikke "tåler" det ... :)
Selvom jeres datter er en fysisk stor pige, så skal hun ikke på diæt, men skal stadig have fedt nok. Det er vigtigt at I varierer hendes indtag af fedtstoffer, så hun ikke kun får smør, men også får forskellige vegetabilske fedtstoffer som plantemargariner og olier. Det er f.eks. også vigtigt at give hende fisk, så hun får de vigtige omega 3 og 6 fedtsyrer den vej igennem.
Giver I hende komælk, bør hun få produkter af sødmælkstypen. Og når hun bliver et år anbefales det at give hende letmælk og letmælksprodukter.
Hvorvidt hun kan tygge sig igennem de lidt hårdere frugter og grøntsager må komme an på en prøve .. Nogle børn er rigtig gode til at gumle på et æble og andre får knækket et stykke af og får det derfor let galt i halsen. Med hensyn til grøntsager, så kan hun bedst spise dem, hvis de er kogt, men nogle gange kan det jo være meget rart at gumle lidt på en rå gulerod, - uden at hun så får noget spiseligt ud af det, det er mere sjov og øvelse :)
Når hun vågner kl 05, så er det måske fordi hun har brug for amning der og det kan godt være at det hos jer vil fungere bedre at hun ammes inden hun puttes om aftenen og så tidlig morgen kl 05. Hos nogle børn er den tidlig morgenamning bedre end amningen sen aften. Du kunne derfor overveje at tage hende over til dig og amme hende i din seng, for med det samme at få hende videre i søvnen.
At hun vågner tidligt kan også hænge sammen med hendes rytme om dagen og det kan også give mere ro i maven, hvis hun får en godnatgrød som del af sit putteritual, så måske kan du ud af dagsplanen jeg sender dig se om der er ting I rytmen, som I kan ændre på og som derfor vil hjælpe jer videre :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske