Svar: Nok søvn? - 2 mdr.
4. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Inge
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :)
Det er rigtig godt at du har fået sundhedsplejersken til at vurdere din drengs sutteteknik ved brystet og at hun siger, at han spiser korrekt. Når han dier så hyppigt som han gør, så kan det nemlig handle om at han ikke har helt rigtigt fat, hvilket har betydning for hans evne til at "tømme" brystet og dermed også fornemmelse for mæthed og igen at kunne sove et længere søvnstræk ...
Det lyder som om at du har masser af mælk og det er rigtig godt. Du fortæller også at han har taget rigtig fint på, så han får på den måde masser af mælk hos dig - det er dog stadig vigtigt at han spiser længe ved et bryst af gangen og ikke "slatspiser" for meget og jeg kan ud fra dit brev høre at du selv er opmærksom på dette.
Jeg vil anbefale dig at du forsøger at amme ham af to omgange, hvor du starter med at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn og når han så er færdig med at spise der så skal han bøvse, evt. skiftes og så må du gerne lægge ham til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. På den måde sikrer du at han får den lidt federe og mere mættende mælk med ud. Hvis han har spist længe fra et bryst, så må du også gerne efter skiftning tilbyde toppen fra modsatte bryst og næste gang du lægger ham til, så starter du med at tilbyde ham det bryst, han tog toppen fra sidst. Lader ham spise i bund der, bøvser, skifter og tilbyder så modsatte side.
Når han har spist godt fra dig og du fornemmer at han er mæt og har fået hvad han har brug for, så må du gerne give ham en sut og lade denne indgå som del af putteritualet. Det at sutte kan berolige og hjælpe ham til at overgive sig til søvnen og kan også hjælpe ham, når og hvis han vågner efter ca. 40 minutter og lige skal beroliges lidt for at kunne komme videre i søvnen.
Gennemsnitligt har børn omkring 3 måneders alderen brug for 15 timers søvn i døgnet. At det er et gennemsnit betyder at nogle børn sover lidt mere og andre sover mindre. For at vurdere om et barn sover nok og trives med den mængde søvn barnet får, så er I nødt til at se på hvordan han virker i sine vågne perioder. Virker han glad og tilfreds, har han lyst til at pludre, smiler han og har han overskud til at indgå i dialog med jer. Bruger han sig selv både motorisk og mentalt, putter fingre i munden, forsøger at holde sit hoved, kikker han bevidst og drejer hovedet interesseret efter hvad der sker omkring ham osv.
I skal også prøve at vurdere, hvordan han vågner. Vågner han altid op og græder, virker stadig træt, pjevser, gnider øjne osv. eller vågner han og virker udhvilet, glad og til naturligt ikke at kunne sove mere. Hvis han virker til at have sovet nok og vågner glad, så må I gå ud fra at han ikke behøver sove mere.
Det er en god idé at holde fast i at han ikke bør være vågen i mere end 2½ time af gangen, så skal han puttes igen og det lyder som om at I også forsøger dette. I skal dog være fleksible, så nogle gange vil han måske have brug for at blive puttet allerede efter en time til halvanden, andre gange vil det være okay at han er vågen i næsten 3 timer før han puttes igen. Det kommer helt an på hvordan han virker og reagerer. Hvis I har på fornemmelsen at I nogle gange putter ham lidt for tidligt, så prøv at putte ham ca. 20 minutter senere og se om det gør en forskel.
Det er en god idé at amme ham hver gang han skal sove, så amning indgår som en fast del af hans putteritual. Og det er en god idé at I stille og roligt forsøger at få ham fra favnen/brystet ned i liften, barnevognen eller hvor han nu skal sove, lige der, hvor han registrerer at han flyttes. Det er også sådan at spædbørn drømmer meget og lige der, hvor de skifter søvnstadie og skal til at overgive sig til søvnen, så spjætter de. Det kender du også fra dig selv, lige når man er ved at falde i søvn, så er det som at falde i et hul og hele kroppen spjætter. Du mærker spjættet og sover videre, men din lille dreng vågner. Når han spjætter så rykker både armene og benene, hans mororefleks, fald refleks, går igang og han bliver forskrækket og vågner i stedet for at komme videre i søvnen.
For at afhjælpe dette, så er det ofte en god idé at svøbe barnet. Altså ikke kun putte barnet under dyne, men simpelthen svøbe barnet i et klæde, hvor arme og ben holdes ind til kroppen. Det hjælper barnet til rent fysisk at holde sammen på sig selv, så mororefleksen ikke bliver så voldsom og så han bedre kan komme videre i søvnen.
Du kan derfor prøve at amme ham, skifte ham og svøbe ham og så amme ham igen imens han er svøbt og derefter lægge ham ned hvor han skal sove. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i liften. Han er hele tiden svøbt og han har sin sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger han i liften så sving denne lidt, lægges han i vuggen, så sving den og putter du ham i barnevognen, så tril ham en tur. Faktisk må du gerne en gang dagligt, trille ham en tur i barnevognen, hvis du på den måde kan holde ham sovende, så du sikrer ham en længere middagslur og på den måde også hjælper hans indre ur til at få behov for en længere lur midt på dagen ...
Så overordnet set, så kan det godt være at jeres dreng samlet set får den mængde søvn han har behov for. I er nødt til at vurdere ud fra, hvordan han virker.
Det vil være rigtig godt, hvis han sover en lur dagligt af mindst 1½-2 timer og I må godt arbejde bevidst på dette. Det er vigtigt fordi han der ommer igennem alle søvnens forskellige stadier, udskiller væksthormon, bearbejder oplevelser osv.
Og ja, det kan godt være at I nogle gange fokuserer for meget på at han skal sove og i stedet skal prøve at aktivere ham rigtig godt både fysisk og mentalt og derefter så putte ham måske 20 minutter senere.
At få søvnperioderne forlænget både nat og dag er et samspil mellem dagsrytme og putning til de rigtige tidspunkter, passende stimulation i vågne perioder, at han indtager mælk nok osv. Og det handler ofte også om at han skal føle sig tryg nok, føle sig omsluttet, som da han lå i din mave. Nogle gange er den bedste løsning og det der virker at lægge sig med ham og amme ham i søvn i dobbeltsengen og hele tiden være hos ham, så han kan mærke din nærhed og fysiske kontakt ...
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske