Svar: 7 uger og sover ikke
4. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng - og velkommen til. Jeg vil gerne dele lidt tanker med dig og forhåbentlig sikre at du ikke længere er så fortvivlet ... :)
Det er helt naturligt at din dreng kun kan sove, når han er i bevægelse. Og det er ikke dårligt at det er sådan, faktisk er det rigtig godt for hans motoriske udvikling, at han bliver vugget og bevæget ... :)
Søvn og søvnvaner er et emne der naturligt optager alle forældre. Måske har du hørt fra andre forældre, hvordan deres børn ikke har kunne sove, måske har du fået bemærkninger med på vejen om at "du skal lære ham at sove selv" eller "du forkæler ham, hvis du altid går rundt med ham" eller lignende og det bliver du naturligt påvirket af. Men det er rigtig vigtigt at sige, at din dreng jo stadig er et lille spædbarn og han skal naturligt have lov til at mærke dig tæt på og han skal naturligt have lov til at blive lullet og vugget i søvn, ligesom han godt må falde i søvn i forbindelse med amning. Det er helt okay, med den alder han har.
Du fortæller at du ammer med brik og har flade brystvorter. Det er naturligvis helt okay, du skal dog være opmærksom på at han godt kan blive ekstra træt, når han dier hos dig og derfor risikere at falde i søvn før han egentlig har fået mælk nok. Det er rigtig hårdt arbejde at spise af et bryst, man siger at det svarer til at vi skulle gå til 10 etage af trapperne og derfor er det naturligt at børn falder i søvn i forbindelse med amning. De bliver trætte, når de dier. Når han skal die med en brik, så kræver det ekstra mange kræfter og derfor er der en risiko for at han falder i søvn før han har fået mælk nok. Det er ikke sikkert - for nogle kvinder lykkes det at amme med brik i månedsvis og både barn og mor stortrives med dette, men for nogle giver det ekstra udfordringer og kan være svært at få til at fungere på sigt.
Du fortæller at du fint kan få ham til at sove i en vikle på dig, men at han vågner, når du tager ham ud. Du fortæller også at han fint kan sove i barnevognen, men at han vågner, når du holder vognen stille. Han skal helst mærke dig tæt på og han skal helst være i bevægelse.
Det er naturligt at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng og det er helt naturligt at han ikke bryder sig om dette skift. Det er på samme måde helt naturligt at han vågner, når du forsøger at få ham ud af viklen. Han vågner af det skift det er, for det er utrygt for ham at blive puttet og flyttet og at situationen ændrer sig.
Det kan være en god idé at du svøber ham og at du ammer ham imens han er svøbt, så han ikke oplever skiftet så voldsomt. Del f.eks. amningen op i to, så du stater med at amme, herefter skifter ham og så putter ham i svøb eller sovepose og så ammer du ham igen, hvorefter han så skal puttes.
Han er som sagt stadig så lille at han gerne må falde i søvn på denne måde, men stille og roligt kan du forsøge at lægge ham fra dig, før han falder helt i søvn. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i liften eller ned i barnevognen.
Giv ham gerne en sut, brug bamsen I har med livmoderlyd og giv ham også gerne en klud ved ansigtet. Brug kluden når du ammer og lad kluden følge med fra brystet og ned i lift eller seng, så han med kluden føler sig mere tryg. Og så må du gerne trille ham, vugge ham og lulle ham til ro med dine hænder. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så vug/tril den lidt frem og tilbage, hvis han ligger i sengen, så kan du evt. købe et par brio-bedrockers, så du kan vippe sengen lidt og lulle ham i søvn på denne måde :)
Han skal nok lære at sove uden at være i bevægelse på sigt, men lige nu er det helt okay at han har brug for nærhed og bevægelse for at sove og det er vigtigt at du giver ham dette med ro i hjertet. Søvnen er vigtig for ham og hvis han kan sove fordi du triller ham en lang tur, så er det langt at prioritere fremfor at han skal græde sig i søvn eller ikke får søvn nok ...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske