Brev:
Bøvl med maven - 5 mdr.
4. juni 2012
Alder:
5 mdr.
Bøvl med maven - 5 mdr.
Hej Helen.
Tak for dit sidste svar. Det var rigtig dejligt at få dine inputs til hvor meget en 4-årig har brug for at vide.
Vi har også lillesøster på 5 mdr (4450 gr og 55 cm ved fødslen og 8400 gr og 69 cm nu). Hun har været flaskebarn fra start, da vi var indlagt en uges tid hvor hun fik lys pga gulsot. Da hun skulle lige så meget som muligt i kassen, blev jeg nok lidt stresset ifm amningen og mælkeproduktionen blev aldrig stor nok. Hun blev delvist ammet i 3,5 mdr, herefter var det helt slut.
Da hun var 3 mdr startede vi på lactulose pga forstoppelse og dette har hun fået indtil for 14 dage siden. Vi stoppede da hun pludselig gik fra at have afføring hver 2. til 3. dag (selv på lactulose) til at have det 8-10 gange i døgnet. Det har stået på i 16 dage nu. Har i dag fået svar på en afføringsprøve, som ikke viste noget. Konsistensen og farven er meget forskelligt fra ble til ble, dog er det mest rent vandigt. Det kan både være grønligt, gulligt og brunligt. Og det er også om natten.
Hun får to skemåltider om dagen - hirse/ris/majs/boghvede grød og mos af kartofler/gulerod/pastinak/broccoli/blomkål. Hun får desuden frugtmos på grøden og får tit agurkeringe/gulerod eller lign at gnave på (har to tænder som har generet en del og det virker som om det lindrer at gnave). Hun får desuden 5 flasker i døgnet af 150-180 ml.
Hun får den grønne syrnet allomin og har fået det siden fødslen, samt en flaske alm allomin om natten.
Hun har egentligt ikke været videre generet de første 10-12 dage, men nu begynder det at påvirke hendes søvn, appetit og humør generelt. Har du et bud på hvad det kan være?
Ved godt at hun er stor og fin, men da hun var knap 3 mdr vejede hun 7900 gr og var 67 cm. Er det ok at hun ikke har taget mere end 500 gr på på 2,5 måned? Tror desuden at hun har tabt sig lidt de sidste 16 dage. Synes du jeg skal kontakte lægen igen, selvom afføringsprøven var negativ?
Med venlig hilsen
mor til den dejligste pige