Svar: Åh den kære skemad
4. juni 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål. Hvor dejligt at høre at du har købt min bog om børn og mad og synes at opskrifterne er så gode og lækre, at du selv har lyst til at spise maden - det må du gerne! :) Tak! :)
Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer.
Nu hvor din dreng er 6 måneder vil det være rigtig fint at variere hans indtag af mad, så han tilbydes forskellig smag og så hans nysgerrighed stimuleres. Det kan nogle gange være en god idé at skifte menu ca. hver 3 dag, fordi han på den måde så både for nye retter, men også hele tiden vender tilbage til noget han har fået før og dermed bliver mere tryg ved det. Genkendelighed giver tryghed og ro til at spise samtidig med at du også skal sikre variation og at han ikke synes det bliver for kedeligt .. Det er en svær balance, jeg ved det godt :)
For at give variation vil det være rigtig fint at lade maden tage udgangspunkt i den mad du selv spiser. Det vil være dejligt at du ikke altid skal lave "specielle retter" til ham, som han måske alligevel lukker munden for, ligesom det kan være dejligt for ham at opleve, at I spiser det samme :)
Jeg kan naturligvis ikke udelukke at han ligner sin mor og derfor ikke bryder sig særlig meget om grød. Stadig er det dog en god idé at lære ham at spise grød, det er meget nærende og ligger godt i maven. Og stille og roligt kan han jo begynde at få lidt øllebrød, havregrød og også flerkornsgrød og på den måde igen ny smag og variation. Nogle børn er gladere for færdiglavet grød end hjemmelavet og du må godt prøve at købe grød, for at se om han bedre vil kunne lide det. Stille og roligt kan du så blande den færdiglavede og den hjemmelavede og få ham over på det du selv tilbereder ... :)
Det er en god idé at tilbyde ham skemad, som en fast del af dagens rutine og hvis du lige nu synes det er for uoverskueligt med alle de måltider, så giv ham lidt mindre. Det er lige meget om der kun glider få skefulde ned, det vigtigste er at I får en fast rytme omkring det.
Det er samtidig vigtigt at du ikke tilbyder mere mælk end han har behov for. Hans væskebehov skal naturligvis dækkes, men han bør ikke indtage så meget mælk, at det fjerner appetitten fra skemaden. Rytmen bør derfor være sådan, at han tilbydes skemad når han vågner og mælk inden han skal sove.
Du skal hjælpe ham med at holde fokus, når han spiser. Han lyder til at være en dreng som er meget optaget af hvad der sker omkring ham og derfor hurtigt mister interessen. Det er derfor din opgave at hjælpe ham med det.
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en bil på vejen, en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det... Og det samme gælder, når du har det svært med at give ham mad i hånden. Måske er det her at far skal mere på banen ... :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes/flaske og sover lidt videre
Morgen/Formiddag 8-9: Tilbydes bløde frugtbåde i hånden og du følger efter med grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop. Hvis han ikke selv vil holde frugten i hånden, så kan du holde den og lade ham sutte på den og derefter give skemaden. Det er rigtig fint, hvis han bare spiser ½ dl. grød.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes agurk, ristede rugbrødsbjælker i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Stille og roligt begyndes med kød eller fisk i mosen og igen er det helt fint hvis han bare spiser ½ dl. skemad. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes et par skefulde frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernapper evt.
Aften 18: Får igen en brødskorpe eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Igen begyndes stille og roligt med lidt kød eller fisk i mosen og der gives vand af kop. Han behøver heller ikke her spise mere end ½ dl af gangen.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover videre og begynder stille og roligt at kunne sove 5-6 timer uden mælk om natten ...
Maden i giver ham må meget gerne være blendet. Lige nu er det rigtig fint at skemaden er lind og cremet i konsistensen. Den lidt grovere grød giver ham lidt struktur og bid og det er fint. Grøntsagsmosen er blendet og en lille smule kød eller fisk giver lidt struktur. I starten får han kun en lille smule kød eller fisk i grøntsagerne, som er blendet, så det stadig er helt blødt og cremet. Bamix kan jo, som du selv er inde på, lave mange konsistenser og lige nu er det vigtigt at han oplever at når du giver ham skemad, så kan han synke maden han får - skemaden skal synkes, maden i hånden skal gumles på ... :)
Ja - han kan godt miste appetitten lidt fordi han er ved at få tænder. Her er agurk et gammelt husmoderråd mod ømme gummer og de ristede rugbrødsbjælker er rare mod gummerne som irriterer :) I skal naturligvis være ekstra opmærksomme på at han ikke får maden galt i halsen, når han får tænder, fordi han så lettere får bidt stykker af den mad du giver ham ...
Jeg synes det er en rigtig god idé at bruge mme i den grød og mos du laver til ham. Men hvis du laver kartoffelmos til jer alle, så kan du bruge sødmælk, så I på den måde kan spise det samme. Du kan uden problemer bruge den mme du allerede har også selvom der står 0-6 måneder på bøtten. Eneste forskel på type 1 og 2 er normalt at der er mere jern i type 2 erstatningerne. Og hvis barnet trives med type 1 behøver man ikke skifte til type 2 heller ikke selvom barnet er over 6 måneder gammel.
Det er helt okay at du har valgt ikke at malke ud, men at bruge modermælkserstatning. Det er rigtig fint og bestemt ikke forkert! :)
Hvis du laver en flaske modermælkserstatning klar og vil gemme den til senere, og f.eks. vil have mme stående klar i køleskabet, så skal vandet du bruger altid koges og afkøles. Hvis du laver modermælkserstatning og vil give det med det samme af flaske eller kop, så behøver du ikke koge vandet.
Opskrifterne i min bog vil nogle gange passe med en portion og andre gange passe til to dage, så man gemmer halvdelen til næste dag. Nogle af retterne vil også passe med at man både børn og voksne spiser det samme :) Du skal ikke spekulere så meget på mængden og hvor meget din dreng spiser, men mere holde fokus på at lidt også har ret og at han skal nyde måltidet og forbinde det at spise med noget rart.
Det er rigtig godt hvis I kan spise sammen og du må gerne spise retterne fra bogen. De kan spises af både børn og voksne og faktisk er det ret vigtigt at du selv kan lide den mad du serverer. Ellers spejler han sig i dig og fornemmer din væmmelse, så hvis du ikke selv kan lide grød, så er der en risiko for at han godt fornemmer dette og derfor heller ikke har lyst til at spise det ..:)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske