Brev:
Sove hele natten i sin egen seng
4. juni 2012
Alder:
8 mdr.
Sove hele natten i sin egen seng
Kære Helen
Tak for hurtigt svar sidst, ikke meget pinseferie du holdt:)
Min datter runder nu 8 måneder og jeg har 2 måneders barsel igen. Hun skal starte i vuggestue 1. august, og jeg skal starte i skole 13. august. Jeg har derfor et ønske om at hun hen over sommeren kommer til at sove hele natten i sin egen seng, og at hun kan sove fra omkring kl. 23 til kl. 6 uden mælk. Jeg mener det er realistisk, og som enlig mor kunne det være rart ikke at skulle stå med det projekt midt i et semester.
Min datter er rigtig hurtigt udviklet på mange områder oplever jeg. Den motoriske palet er efterhånden udfyldt og hun mangler at finde balance til at kunne stå helt selv og så derefter gå. Kravle, sidde, rejse sig, bevæge sig til siden langs ting, det går bare derudad. Hun spiser godt til, omend hun er blevet noget mere selektiv på det sidste, men det er jo ikke uventet.
Hun er et meget roligt barn. Når hun bliver puttet til lur om dagen lægger hun sig bare til at sove. Jeg behøver ikke være der, og der skal hverken trilles eller vippes med barnevognen. Det samme gjaldt om aftenen, indtil hun fandt ud af at hun kunne rejse sig i sengen. Så hun skal have lidt hjælp for tiden. Dette er konsekvent de sidste 2 måneder. Jeg har en kraftig fornemmelse af hun, trods hendes alder, godt ved hvor jeg befinder mig, for hun kommer altid bare kravlende ud til mig hvis det ikke lige passer hende at lege selv hvis jeg f.eks. skal finde lidt frugt eller andet til hende.
Som det er nu falder hun i søvn i sin egen seng på sit eget værelse og sover der indtil hun vågner et sted mellem 23 og 01 og vil have bryst. Jeg henter hende ind til mig og vi sover der til næste morgen. Herimellem er det forskelligt hvor ofte hun vågner, nogle gange ingen, andre gange 4. Nogle gange kan jeg bare lige vende hende og så sover hun videre, andre gange kræver det bryst. Sut, sutteklude, bamser etc. har endnu ikke fundet sit indtog hos os.
Da vi havde en forfærdelig periode imellem 3 og 6 måneder hvor jeg praktisk talt ikke sov, tør jeg simpelthen ikke gå i gang med projekt - sove på eget værelse hele natten- uden et par konkrete råd at kunne gribe til, for jeg magter ikke at famle i blinde og prøve 50 forskellige ting. Få gange er hun vågnet og har spist inden jeg er gået i seng og der har jeg lagt hende tilbage i hendes egen seng igen. Hun er så vågnet ved 01 tiden og jeg har hentet hende ind til mig. Jeg ved derfor ikke hvordan hun ville reagere hvis jeg lod hende ligge. Men som sagt, jeg har ikke lige haft modet til at teste det.
Jeg har svært ved at vurdere om det er lige en måned for tidligt, da hendes alder hænger ikke altid sammen med hendes væsen.
Har skrevet hvad jeg fandt relevant i forhold til dette, så jeg håber du kan danne dig et lille billede af hende, og give mig et par gode råd jeg kan tage i brug om natten.
De venligste hilsner,
Gro