Brev:
Er urolig om natten
5. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Er urolig om natten
Hej Helen
Tak for tidligere svar, som har været meget brugbare.
Vores dreng er nu 9 1/2 måned. Der er fuld gang i ham - han kravler op af alt og går og skubber stolene rundt efter sig. Han er oftest glad og nem.
Men hans søvn har aldrig været helt fantastisk. Om dagen har han næsten altid kun sovet 45 min af gangen. Nu er han endelig begyndt at snige sig op på halvanden time af gangen.
Han står gerne op senest kl seks, og med to lure på 1,5 time kan det hurtigt blive en lang dag, så kl syv-halv otte er han helt færdig.
Af og til får han en tredje lur, men han er svær at få til at falde til ro her - og hvis det skal tage 20 minutter, hvor han ligger og græder i barnevognen, kan vi lige så godt lade være. Så synes vi det er bedre, han er på armen hos os inde.
Han har en god appetit og tager godt fra. Men han vil stadig op og spise hver nat - ca. kl 4 og nogle gange også ved 1-tiden. Vi tror egentlig ikke han er sulten, men det er det eneste, der kan få ham til at falde til ro. Når han vågner, er han ked af det og spræller af uro i hele kroppen - sikkert en slags "overtræthed" - sådan at det er helt svært at holde ham. Først når han får flasken i munden falder han til ro, og så falder han i søvn igen. Sut vil han ikke have.
Jeg er godt klar over, at hans nattesøvn kunne være værre, men han er ved at være gammel til det natteroderi, synes jeg. Han starter i vuggestue på mandag. Og i hele juli måned rejser vi rundt i USA med en større gruppe mennesker, hvor det ærlig talt ville være skønt, hvis han sov hele natten. Både for os, men også for de "værtsfamilier", vi skal bo hos.
Så det ene spørgsmål går egentlig på, om der er nogle simple tricks til at falde til ro udover at spise om natten? Vi har forsøgt at give ham vand i stedet, godnatgrød, lade ham få en flaske sent om aftenen og vi har prøvet lige siden han blev født, at introducere en krammebamse, som kunne gøre det for en sut, når han nu ikke vil have den.
Han dagsrytme ser således ud:
Kl 4: flaske 90/120 ml
kl 6: Vågner og vil op
havregrød og alt efter hvornår han skal puttes igen nogle gange en bolle eller frugt
8:30/9.00 - Puttes - sover halvanden time
omkring 10.30 - får en bolle eller frugt
11.30 - rugbrødshapsere med mælk
kl 12/13 - puttes igen
14.30 - vågner af luren og får herefter en omgang hirse- eller fuldkornsgrød.
I løbet af eftermiddagen får han noget "håndmad" - frugt, agurk, knækbrød, brød eller andet.
17.30 - aftensmad
19.30 - puttes med flaske 210 ml
Han har indtil for nyligt også fået en flaske med 120 ml midt på dagen, men den har vi forsøgt at sluse ud, grundet vores snarlige tur til USA. Han får i stedet sødmælk i kop til nogle af måltiderne.
Med venlig hilsen
Christina