Svar: Er urolig om natten
5. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Hvor dejligt at høre at jeres dreng er så godt igang motorisk. Det lyder som om at der er fart over feltet stort set hele dagen ... :)
Udover at hans motoriske udvikling naturligt kan give ekstra motorisk uro om natten og det at han oplever mere og mere og mere også kan gøre at han drømmer mere og af den grund også ligger uroligt om natten, så tænker jeg dog også at han måske stadig har et reelt behov for mælk / væske.
I hvert fald vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen have brug for 3 flasker i døgnet og først i 10-12 måneder kan de nøjes med to flasker. Det betyder at han samlet set vil have brug for ca. 500 ml mælk af sin flaske nu og når han kommer ned på to flasker, vil det være fint at han får 400 ml mme indtil han er et år - det er også med til at sikre hans jernbehov indtil da.
Når jeg ser din plan for dagen, så falder det mig derfor umiddelbart i øjnene at han får flaske, når han puttes om natten og at det således er naturligt at han søger flaske igen enten sen aften eller tidlig morgen. Det er et reelt behov. Og hvis han kan sove fra han puttes, vågne og få en flaske og sove videre, så sover han faktisk igennem og sover således som du kan forvente .. :)
Det er fint at I har forsøgt med en flaske sen aften - det vil nogle gange virke. Det er også rigtig godt at introducere en godnatgrød, som kan mætte ham lidt mere til natten og gøre at han måske sover bedre og mere sammenhængende. Men det sikrer ikke hans behov for væske - og derfor er det helt okay at han får sin flaske om natten.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at tage en puttebamse til sig og bruge den bevidst. I kan således godt prøve at introducere en klud, bamse eller lignende, men I kan ikke regne med at han vil bruge det endnu :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Morgenlur 8.30-9
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager i stykker, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, evt lidt grøntsagsmos, for at sikre at han bliver mæt nok. Vand af kop.
Tilbydes en kop med mælk og en banan og puttes til middagslur 12.30-13
Eftermiddag 14.30-15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller ligende. Vand af kop.
I løbet af eftermiddagen "håndmad" - frugt, agurk, knækbrød, brød eller andet.
Aften 17.30: Aftensmad - udgangspunktet er jeres mad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad, almindelige børnevenlige retter, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød som f.eks. flerkornsgrød, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
En gang i løbet af natten - måske kl 01 eller kl 04: Flaske og sover videre
At give ham flaske handler ikke kun om at sikre ham mælk, kalk, jern osv. nok, men handler også meget om at sikre ham væske nok. Han er motorisk meget aktiv og sveder derfor også, bruger meget energi og har naturligt brug for en stor mængde væske og nogle gange derfor ekstra brug for væske på ydertidspunkterne. han kan ikke drikke nok om dagen til at dække sit behov. Så derfor oplever du måske også at han nogle gange netop søger flasken en ekstra gang, fordi han har brug for væsken.
Væskebehovet er stort. Han har brug for mellem 100-150 ml pr kg han vejer. Det betyder at hvis han vejer f.eks. 9 kg, så vil hans behov ligge mellem 900-1350 ml i døgnet. Og det er rigtig meget at skulle drikke f.eks. 1200 ml af en kop, når man ikke er ældre.
Det lyder dejligt med en rejse til USA og jeg tænker at han naturligt godt kan sove mere uroligt på grund af de nye ting der sker der. Jeg tænker også at netop flasken, så måske vil være det der giver ham trygheden og roen og han må gerne få sine 2-3 flasker i døgnet. Det er helt okay og et helt reelt behov :)
Jeg håber at ovenstående giver lidt ro med på vejen :) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske