Svar: Mængde af mad?
5. juni 2012
Alder:
17 mdr.
Kære Rikke
Det er rigtig dejligt at din datter i en alder af 17 måneder har en god appetit og som udgangspunkt skal hun have lov til at spise, når hun er sulten og skal have den mad hun viser behov for. Hun skal tids nok begynde at spise selektivt og lukke munden, det kommer ofte helt af sig selv ... :)
Du skal dog være opmærksom på hvad du serverer og sørge for at give hende sund, fiberholdig og mættende mad. Det er vigtigt at hun ikke fyldes med søde sager og det er også vigtigt at du ikke giver hende unødigt meget fedt. Hun skal naturligvis stadig have letmælk og mælkeprodukter af letmælkstypen og hun må også gerne få lidt fedtstof på brødet osv. men du behøver f.eks. ikke bruge ekstra fedt under leverpostej eller makrelmaden da dette jo er fedt i sig selv.
Når du vælger brød til hende så vælg "de tunge typer". Når du holder brødet i hånden, så skal du kunne mærke at det vejer tung. Det er tegn på at det indeholder flere fibre. Når du køber lyst brød så vælg typer med et højt fiberindhold, gerne 8 % fiber og et lavt fedtindhold på 1-2%. Giv hende også rugbrød og stille og roligt vil hun sandsynligvis kunne tygge så godt, at hun kan begynde at få brød med lidt flere kerner af den type som I andre også spiser.
Giv hende både lyse pasta og ris, men vælg også en gang imellem fuldkornstyperne, så hun får begge dele. Giv hende gerne kartofler i stedet for pasta og ris og brug generelt mange grøntsager i hendes mad. Grøntsager kan også være en god erstatning for frugt og du kan med fordel med den alder hun har nu, en gang imellem lave en råkost, hvor du river f.eks. gulerod og spidskål fint og så tilsætter lidt revet æble og måske lidt appelsin. På den måde får hun lidt sødme og frugt, som hun godt kan lide, men også gulerod og spidskål, der giver ekstra mæthed og samtidig er sundt.
Der er ikke anbefalinger for et bestemt indtag af frugt og grønt til børn under 4 år, men Fødevarestyrelsen anbefaler at børn får frugt og grønt hver dag. Det anbefales at børn fra 4 års alderen får 150 g frugt og 150 g grønsager dagligt og at man fra barnet er lille vænner det til at spise både frugt og grønt. Indtages øges så stille og roligt i løbet af barnets første leveår, så det anbefalede niveau nås ved 4-årsalderen.
I forhold til din datter, så vil jeg anbefale at hun får ca. 100-150 gram frugt eller grønt dagligt, så vil hun være dækket godt ind og det vil stadig levne plads til den øvrige mad. Du skal ikke begynde at veje maden af, men prøv at lave et skøn og det vil være passende at hun får frugt som mellemmåltid formiddag og eftermiddag sammen med lidt brød, neutral yoghurt eller lignende, ligesom hun naturligt skal have grøntsager hver dag til frokost og til aften.
En dagplan til en pige på knap 18 måneder kunne se således ud:
Morgen: Havregrød eller evt. havregryn med lidt sukker eller en sund form for morgenmadsprodukt med letmælk og letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Evt formiddagslur, evt. springes den over
Frokost: Varm frokost bestående af kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, eller kold frokost bestående af rugbrød med fisk, kød, grøntsager, kartofler, ris eller pasta. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk, A38, ymer eller lignende med rugbrødsdrys, mysli, frisk frugt, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt som rød peberfrugt, agurk, tomat, majs, avokado, vand af kop. Kan også få en lille portion råkost )
Aften: Kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs, let mælk af kop. Suppleres evt. med en frugtgrød med mælk eller en godnatgrød
Puttes med mælk af kop og godnathistorie
Med hensyn til hendes topmave, så er det helt naturligt at små børn har dette. Hendes mave vil naturligt stritte lidt og kan se stor ud, som om den "strutter under ribbenene" og det er normalt og skyldes at hun stadig har lidt "babyfacon". Men hun skal ikke have "deller over buksekanten", hvis du forstår hvad jeg mener ... :)
På medlemssiderne kan du i livets bog indtaste hendes højde og vægt og se hvordan det passer sammen og hvordan hun ligger på kurverne. Hvis du er i tvivl om hun er for tyk, så drøft det med jeres læge :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske