Brev:
Har sovet dårligt altid
5. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Har sovet dårligt altid
Kære Helen,
Jeg har en lille dreng på 9½ måned, der sover meget dårligt - det har han gjort siden, han blev født, og det bliver bare ikke bedre...
Kort fortalt (historien er lang), så er han født til tiden, men han har haft en lidt svær start på tilværelsen herude, da han først havde svært ved at tage på, derefter fik kolik og refluks og ja, jeg ved snart ikke, hvad vi ikke har været igennem med ham. Han har været syg et par gange med feber og forkølelse, men er eller sund og rask og trives fantastisk :) Han går næsten selv og er utrolig dygtig motorisk.
Men ja søvnen... Han er bare ikke et sovebarn. Da han var helt lille sov han maks. 2 timer om dagen - helst i en trillende barnevogn, nu sover han ca. 3, hvoraf 1½-2 er i vognen. Da han var 1-3 mdr. sov han fra 22-7/8 stykker og var vågen 3 gange ca. Derefter blev det bare værre og værre.. I vinter var han i 2½ mdr. vågen hver time om natten, nu går han ca. i seng kl. 20 og vågner for det meste et par gange indtil kl. 23, hvor han får en flaske. Han er egentlig 100% ammebarn og har været det indtil han blev 9 mdr., men da en børnelæge vurderede, at et ammestop var nødvendigt pga. mavesmerter om natten og mange hyppige afføringer, indførte jeg det og gik over til flaske. Det var lillemanden bestemt ikke med på først, hvor han bare afviste flasken, men nu kører det, og han får ca. 3 flasker i døgnet - nok 450 ml. totalt.
Når han har fået flasken kl. 23 ca. så sover han gerne til et sted ml. 01 og 03, hvor han beder om endnu en flaske. Det er helt tydeligt, at han er sulten og han labber bare mælken i sig og dejser om. Han vågner så igen kl 5 ca. og er så bare klar til dagen... synes han selv. Det er helt tydeligt, at han er træt. Han gnider øjne og er pylret, men vi kan overhovedet ikke få ham til at sove igen. Han vil ikke og han vil heller ikke spise morgenmad hverken der eller kl. 7 ca., hvor jeg forsøger at strække den til. Han spiser generelt skidt om formiddagen, eller dvs. det er han først begyndt på, efter at vi er gået over til flasken - før spiste han ret godt dagen igennem.
Han har et par tænder på vej - de første, jeg kan lige se dem, men de har "stået stille" der længe. Ved at det kan genere hans søvn, men ja, jeg ved snart ikke, hvad jeg ellers skal tænke. Er helt med på, at nogle børn bare ikke er sovebørn, men efter snart 10 måneder med virkelig dårlig søvn, er jeg efterhånden ved at længdes noget efter noget mere søvn, da jeg synes, det er svært at hænge sammen og være den mor, som jeg gerne vil, når nætterne er sådan her. Oveni det, så er han bare overalt om dagen og der er fuld fart på hele tiden, så det kræver lidt..
Han sover ok. roligt om natten, men headbanger en del og kravler i søvne.
I påsken forsøgte vi spisestop om natten, hvor min kæreste tog ham - det lykkedes på ingen måde. Han græd og græd i timer om natten og det gjorde kun situationen værre.
Har du nogle forslag til, hvad jeg/vi kan prøve. Han bruger ikke sut..
På forhånd tak,
Kærlig hilsen
En lidt træt (men glad) mor..