Svar: Har sovet dårligt altid
5. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og velkommen til :) Tak for din fine beskrivelse, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig ...
Jeg kan godt forstå du er træt, det lyder som om at der ikke har været sovet så meget de sidste måneder og I har en meget aktiv dreng, der nu kommer omkring og er stort set alle steder. Der er således ikke meget mulighed for at slappe af om dagen.
Det er vigtigt at tage hensyn til den historie I har med jer, hvor det ikke rigtig lyder som om at der er så mange gode søvnrutiner at vende tilbage til, men når det er sagt, så er det også vigtigt at tage udgangspunkt i situationen nu, og hvad I så kan gøre nu og her. Og der er her lidt forskelligt som falder mig i øjnene, når jeg læser din beskrivelse af jeres lille dreng.
For det første fortæller du at han er begyndt at få flaske og det lyder faktisk som om at det har haft en positiv effekt. I hvert fald lyder det som om at han kan sove mere sammenhængende på modermælkserstatningen og at han derfor ikke længere vågner en gang i timen, men faktisk sover op til fire timer i træk. Og det er jo en stærk forbedring, selvom det kan være svært at se fremskridtene, når man er træt mor :)
Du fortæller også at han lapper mælken i sig og at I prøvede i påsken at undvære mælken om natten, men at han blev rigtigt ked af dette. Det lyder også for mig som om at det er et reelt behov for mælk / væske han har og det lyder ikke til at han får for meget, når du samlet når op på ca 450 ml. Han må godt få 500 ml mme af sin flaske, med den alder han har, det er helt fint. Og faktisk tænker jeg at det måske vil være en hjælp til at få ham videre i søvnen kl 05, hvis du der bare giver ham 50 ml og ikke mere, så han med flasken lulles videre i søvnen ...
Du fortæller at hans øgede mælkeindtag begynder at påvirke appetitten om dagen og det skal du naturligvis holde øje med. Jeg tænker dog også at du stille og roligt skal til at give ham mere varieret mad og mad i stykker, familiemad, mad der smager af noget osv. og som derfor også appellerer til hans lyst til at spise og lyst til at spise selv. Det er vigtigt at du forsøger at finde balancen mellem at sikre ham mad nok hele dagen igennem og også sikre plads nok til væske/mælk. Det betyder at han skal have mange små måltider, spise lidt og tit, men ikke spise store måltider få gange.
Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Tilbydes 50 ml af en flaske, for at se om han derved kan sove lidt videre.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 9.30 og sover måske kun 45-60 minutter
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk og må også meget gerne få stykker af kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer osv. Vand af kop.
Tilbydes flaske eller lun mælk af en kop og puttes til middagslur ca kl 13 sover her måske kun 1 ½ time og det er helt okay. Nogle gange kan han måske sove 2 timer og det er super!
Eftermiddag 15-15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Tilbydes en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende
Før aftensmad 17: tilbydes lidt mad i hånden at gumle på imens maden laves klar
Aften 18: Udgangspunktet er familiens mad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, fiskefilet, fiskefrikadeller eller almindelige frikadeller osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, det kan være en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller først på natten (23-01) til bydes han endnu en flaske.
Som du kan se af denne plan så indgår der rigtig mange måltider i løbet af dagen og det betyder ikke noget hvor lidt eller hvor meget han spiser - lidt har også ret og mæthed skal skabes fra morgenstunden og hele dagen igennem.
Du kan også se at det er helt okay, hvis han om dagen ikke sover mere end måske 2 ½ time samlet, nogle gange lyder det som om at han faktisk kan sove 3 timer og det er rigtig fint, du kan ikke forlange mere - men det vil være dejligt, hvis han så om natten kunne sove lidt længere og derfor synes jeg det er et forsøg ved med en lille flaske tidlig morgen og så måske med nærhed fra dig eller far lulles videre i søvnen og sove bare lidt længere .. :)
Jeg håber at ovenstående tanker giver lidt idéer til hvad I kan arbejde videre med og hvad I kan forvente af ham lige nu ...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske