Brev:
Problemer med overgang til skemad
5. juni 2012
Alder:
6 mdr.
Problemer med overgang til skemad
Kære Helen
Vores søn er snart 6,5 måned og han vil ikke spise nogen former for skemad. Han er en stor dreng på 10,5 kilo (han er lang, men har bestemt også fyldige lår og runde kinder).
Da jeg skal starte på arbejde igen, når han er knap 7 måneder, startede vi allerede med majsgrød og mos, da han var 4,5 måneder, så der var god tid til at han kunne lære og vænne sig til mad. Det gik relativt nemt og vores dreng spiste mere og mere. Han var mest glad for kartoffel-gulerødsmos. Efter ca. 14 dage spiste han næsten en dl. mos til aften, men derefter gik det jævnt ned af bakke i ca. 3-4 dage, hvor han spiste mindre og mindre for til sidst at nægte at spise både grød og mos.
Efter aftale med vores sundhedsplejerske holdt vi en pause med grød og mos i 4-5 dage. Vi startede herefter igen langsomt op med smagsprøver i form af lidt pæregrød, agurkestave og melon, bare for at han skulle få nogle gode oplevelser. Vi gik herefter over til at tilbyde grød tilsat frugtmos og mos (vi har tilbudt varierende smagsoplevelser, men dog ikke bombarderet ham med smagsoplevelser). Før skeen gav vi ham en agurkestav eller et stykke melon, som han sad og gnavede i inden han blev tilbudt skemaden. Som tidligere gik det fint og stille og roligt fremad. Efter 14 dage spiste han næsten 1 dl. mos til aften. hvorefter det igen begyndte at gå ned ad bakke. Forløbet fra første gang gentog sig, og til sidst ville han igen overhovedet ikke spise noget.
Situationen er nu så dårlig, at han begynder at græde så snart han bliver sat i den høje stol og får hagesmæk på. Og dette på trods af, at han sagtens kan sidde i stolen i andre situationer (eksempelvis, kan han godt lide at sidde i stolen og se på, at vi tømmer opvaskemaskine og andre praktiske ting). Vi kan fortsat godt give han en agurkestav eller et stykke melon, som han gnaver i. Det er dog vores indtryk, at han ikke opfatter det som mad, men bare noget, der er behageligt for gummerne at bide i. Når han får bidt et stykke af, ved han ikke hvad han skal gøre ved det, og spytter det ud.
De forskellige typer mad, vi har givet ham, er hjemmelavet mad, færdigmad på glas, samt grød, der bare skal tilsættes vand. Vi har indtryk af, at han godt kan lide maden, men at han overhovedet ikke forstår, at der er tale om noget, der mætter. Derimod har vi indtryk af, at han opfatter spisning som en leg, hvor det sjoveste er at bide i skeen. I den forbindelse, skal det nævnes, at vores dreng på ingen måder er interesseret i den mad vi selv spiser, men at han dog er meget interesseret, når vi drikker. Han vil meget gerne selv drikke vand af kop, hvilket vi også tilbyder ham flere gange dagligt.
Til måltiderne er han konsekvent blevet sat i høj stol ved bordet med smæk (pånær lige i starten hvor han sad på skød). Vi har forsøgt at ramme tidspunkter, hvor han er sulten, men ikke for sulten (når han har været meget sulten har det været umuligt at made ham) og ikke træt. Vi har madet i hans tempo og en kort overgang lod vi ham have legetøj i hænderne under madning, da han ellers blev meget irritabel og ikke ville spise. Dette underbygger vores opfattelse af, at han opfatter madning som en leg, der har meget varierende interesse. Vi har også forsøgt at made ham i stuen for at ændre rammerne, så han ikke straks "går i baglås" når han præsenteres for hagesmækken og skeen.
Han har hele tiden haft daglig afføring, og vi har ikke indtryk af, at han på noget tidspunkt har været ved at blive forstoppet, selvom hans afførring selvfølgelig bliver fastere i de to perioder, hvor han også har fået skemad.
Vores dreng blev i første periode fuldt ammet. I anden periode skar vi antal måltider ned for at sikre, at han var sulten, så vores spisedag, så nogenlunde således ud:
ca. kl 5. morgenamning
ca. kl. 6:30 står op pusles
ca. kl 7 morgenmad (hirsegrød/majsgrød og fra 6 mdr. havregrød)
ca. 9 formiddagslur
ca. 11 - 11.30 op fra lur og frokost (agurkestav og mos alternativt grød, evt. lidt melon bagefter)
ca. 13 middagslur
ca. 15 ammes/flaske evt. agurk, melon (ingen amning/flaske senere end 16)
powernap i løbet af eftermiddagen
ca. 18 aftensmad (agurkestav og mos)
ca. 19.30 ammes og sover
Andre oplysinger som kan være relevante, er at vores søn er meget glad for brystet. Han tog uden problemer flaske i starten, men fra 4 måneders alderen nægtede han at tage flaske. Derfor har vi efter samråd med sundhedsplejersken kørt et program den seneste uges tid for at få ham til at tage flaske igen (da jeg som nævnt snart skal starte på arbejde). Det er gået lettere end forventet, og nu ammes han kun, når han puttes til natten ved 20-tiden, ved midnatstid samt morgenamning kl. 5. Flaskerne i løbet af dagen gives af far. Han lægges i sin seng ved 20-tiden og vågner enkelte gange inden han ved 23-24-tiden ammes igen. Når han efter midnatsamningen vågner på et tidspunkt, lægges han som regel i en slyngevugge, da det derved er nemmere at vugge ham i søvn igen, når han vågner.
Tidlgere er han blevet ammet hveranden time, og han har ofte været meget urolig i løbet af natten. På trods af, at han nu spiser mindre i løbet af natten sover han mere roligt og har de sidste 6 nætter klaret sig i seks timers forløb uden at få mælk. I løbet af natten er det nu far, der står for omsorg (far er lige startet barsel).
Ellers kan jeg oplyse, at vores søn er en meget glad, leger godt både med os og selv. Han elsker at blive tumlet og er meget nysgerrig og social.
Vi er efterhånden temmelig meget i vildrede i forhold til madsituationen. Det er selvølgelig en lettelse, at han igen er begyndt at tage flaske, men han bør jo snart lære at spise rigtig mad.
Har du forslag til hvordan vi griber situationen an, så vores dreng lærer at spise?
Hilsen