Svar: Problemer med overgang til skemad
5. juni 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af hvad I har forsøgt omkring skemaden og hvordan I er gået igang ... :)
Det som umiddelbart falder mig i øjnene, når jeg læser hvad I skriver er, at I er startet med skemaden om aftenen og at I forholdsvist hurtigt har givet ham en dl. grød eller mos. Og jeg tænker lidt at det måske er her problemet er startet. Det kan ofte være en god idé at starte om dagen, hvor hans overskud er større og det kan samtidig være en god idé ikke at give for stor en mængde, både fordi det kan medføre ekstra uro i maven om natten og dermed ekstra søgning mod brystet og derfor amning hver time ... men også fordi han godt kan "føle sig så proppet", at han faktisk ikke rigtig får lyst til at spise, men bliver lidt træt af det ...
Det kan I naturligvis ikke ændre på nu, men det kan være en forklaring på at I har de udfordringer I har. En anden forklaring kan findes i at han måske er ved at få tænder, trænger til nye smagsudfordringer, bare har en periode, hvor skemaden ikke er så interessant eller andet ... :)
Det er en rigtig god idé at give ham mad i hånden, som I også allerede gør, og det vil være rigtig godt at starte hvert måltid med mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Det forbereder ham på at det er spisetid og påvirker hans lyst til mad, enzymerne stimuleres og han begynder naturligt at føle sig lidt mere sulten. Og imens han gumler laver I så maden parat.
Det er rigtig godt at I søger for at holde de samme rutiner omkring måltiderne hver gang og sætter ham i den høje stol. Hjælp ham med at holde fokus omkring maden og det at spise, lad ham spejle sig i jeres ansigt og jeres mimik. Han skal sidde i den høje stol foran den der giver ham mad, sæt dig med skål mos i den ene hånd og skeen i den anden og fang så hans opmærksomhed: "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af f.eks. en hund der gør eller lignende, så så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov vov siger den", giv ham vand at drikke og fang så hans opmærksomhed på maden igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Giv ham kun små mængder, det vil være super, hvis han bare spiser ½ dl grød eller mos og har en god oplevelse omkring det at spise. Det er vigtigt at han igen gøres helt tryg ved det med maden og ikke føler sig presset eller føler det ubehageligt. Lad ham også gerne smage lidt fra jeres tallerken :)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra jeres angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05: Amms og sover videre i mors seng.
Morgen 7: Starter med lidt frugt i hånden og I følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: Tilbydes igen lidt frugt i hånden og får også lidt frugtmos som mellemmåltid. Det kan være hjemmelavet eller frugtmos fra glas. Vand af kop
Puttes til formiddagslur, evt. med en lille flaske inden, men den må også gerne springes over - det kan give bedre plads i maven til frokosten.
Frokost 11.30: Starter med en rugbrødsbjælke, agurk eller lignende i hånden at gumle på og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden, lidt frugtmos og må her også meget gerne stadig ammes eller få en flaske
Powernapper
Aften 18: Starter med lidt agurk, rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Gerne mad de smager af noget og gerne med udgangspunktet den mad som I andre spiser. Brug f.eks. gerne lidt af jeres sovs på grøntsagsmosen, vand af kop.
Ammes og puttes 19.30
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover videre
Som du kan se er der i min plan indført lidt frugt som mellemmåltider og det behøver igen ikke være store mængder, men bare 3-4 skefulde vil være helt fint. Bare så han igen bliver fortrolig med at spise og at det smager godt og er okay :)
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske