Svar: Mad i løbet af dagen
5. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Jonathans mor
Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fint ud og det er helt okay at Jonathan har behov for lidt andet end rugbrød ...
Du kan give ham kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, brød til frokost. Det kan være en varm middagsret, rester fra aftensmaden som frikadelle (kød eller fiskedelle), risretter eller pastaretter - du kan med fordel gemme lidt af aftensmaden og servere den til frokost. Du kan også give ham kold frokost, bestående af brød med forskelligt tilbehør af f.eks. kød, fisk, pasta, ½ hårdkogt æg, lidt rejer, muslinger eller lignende.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen 6.30: Havregrød, frugtmos, vand af kop.
Morgen/Formiddagslur kl ca 8
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, f.eks. havregrynsboller, frisk frugt i hånden og også gerne lidt frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.00: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg suppleret med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende. Må også meget gerne få varm frokost, som godt kan være rester fra aftensmaden f.eks. pasta med kødsovs eller lakselasagne. Vand af kop.
Tilbydes en kop/flaske mælk (mme) og puttes til middagslur
Eftermiddag 14.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion neutral yoghurt med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Aften 17: Udgangspunktet er jeres mad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta, ris osv. Hvis I en dag får noget han ikke kan spise, så kan I bruge rester fra frokosten eller dagen før, eller I kan give ham en middagsret fra glas beregnet til hans alder. Det er helt fint, også hvis han ikke rigtig gider rugbrøddet lige nu :)
Flaske og puttes til natten 18.30
Sen aften 22: Flaske
Det ser ud som om at han sover fint, - han får to lure dagligt og sover samlet mellem 2 ½ - 3 timer i løbet af dagen og det er ofte sådan for børn i denne alder. Han sover også en lang nattesøvn fra ca 18.30 til 06, så samlet lyder det til at han får den søvn han har behov for :)
I min bog "Helens bog om børn og mad" kan du finde masser af opskrifter på smørbart pålæg, hjemmebagte boller, familieretter som I alle kan spise, hvis du savner inspiration og der er også dagsplaner, så du kan se hvordan en dag kan skrues hensigtsmæssigt sammen ... :)
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske