Brev:
Urolig søvn, mad mm
6. juni 2012
Alder:
4 mdr.
Urolig søvn, mad mm
Hej Helen :o)
Først tak for en god brevkasse, har læst flere af dine svar til andre, som har været til god hjælp - men har meldt mig ind nu så jeg kan få nogle konkrete svar på mine spørgsmål :)
Først så vil jeg lige fortælle lidt om vores dejlige søn på 4½mdr. Han har siden dag 2 haft kolik og refluks. Han tog ikke på til at starte med så vi supplerede med mme - hvilket virkede på hans vægt men med den bivirkning at han ikke ville/kunne finde ud af at spise ved mig - så efter 14 dages kamp ved hvert måltid droppede jeg amningen. Han tager fint på nu og trives godt kun med mme (+en flaske vælling). Vi bruger johannesbrød i alle flaskerne da han ellers gylper ekstremt.
Hans kolik fandt vi aldrig et middel imod, vi prøvede kiropraktor, zoneterapi, kranio-sekralterapi, mylicon dråber, baby massage, bæresele osv. Men det forsvandt af sig selv gradvis ved 3½mdr. Så nu har vi en glad og tilfreds dreng :o)
Mens han havde kolik sov han kun max.20 min af gangen om dagen, men sov til gengæld rigtig godt om natten - vågnede kun hver 4 time for at spise og sov så videre.
Nu hvor han har det godt igen sover han gode lure om dagen - men sover derimod dårligt om natten.
En ca. rytme hos os ser sådan ud. (tiderne variere)
8.30 vågner, står op, bliver skiftet og vasket.
9.00 spiser mme (220ml)
9.15 leger på legetæppet sammen med mig/far
9.45 sover formiddaglur mellem 1½ og 3 timer
11.15-12.45 står op, skiftes, hygger/leger
13.00 spiser vælling (220ml)
13.15-14.45 sover til "middag" 1½-3 timer
16.30 står op, skiftes, leger
17.00 spiser mme (220ml)
17.15 er i køkkenet med mor/leger med storesøster eller far
18.00 sidder i skråstol ved bordet/ligger på dynen på bordet mens vi spiser.
18.30-20 sover en lur på 30min
19.00-20.30 skiftes og hygger med os
21.00 spiser mme (220ml)
22.00 puttes de fleste dage med kamp
22.30-5.00 vågner utallige gange og får sutten
5.00-6.00 spiser mme (220ml)
5.15-6.15 sover til 8.30
Nogle dage får han kun 3 flasker mme og en vælling (afhængig af hans søvn om dagen) Men han tager fint på og virker som han får hvad han behøver.
Mit ene spørgsmål handler om overgangskosten - vi har prøvet at give ham hirsegrød/risgrød af 20ml vand (én gang med hver) Men så har vi fået et kolikbarn igen! Utrøstelig gråd fra ca.2 timer efter måltidet og det varer i ca. 4 timer, derefter er han pylret og urolig.
Hvad gør vi? Det er jo synd for drengen at han skal have ondt hvis han får andet at spise. Er der andet der er bedre at starte med? Hans mave reagere ikke på vællingen.
Mit andet spørgsmål handler om at han først vil sove til nat ved 22-tiden og tit er det en kamp at få ham til at sove der trods han er træt. Han sover i liften både om dagen og natten, da han er tryk ved den. Så det er jo ikke fordi han er utryg ved hans soveplads til natten. Vil gerne have ham til at sove lidt før om aftenen da vi forældre godt kunne bruge lidt tid alene ind i mellem. Vi har prøvet at ligge han til nat når han er træt om aftenen mellem 18.30 og 20 - men der sover han kun 30min og vil så op.
Vi har prøvet at lade ham ligge både med en hånd ved ham i liften (så han ved vi er der) og uden - men det hjælper ikke - han skriger til han bliver taget op. Har også prøvet at tage ham op og trøste ham og så ligge ham igen - men han skriger bare når han bliver lagt igen. Vi har også prøvet at undlade luren om aftenen - men så er han så overtræt og pylret at han alligevel ikke finder ro før ved 22tiden.
Når han så endelig sover så går der ca.30-45min så vågner han først gang og skal have sutten. Så vågner han natten igennem rigtig mange gange og græder til han får sutten. Han spiser først ved 5-6 tiden. Det er hårdt at være vågen så mange gange hver nat og det har stået på i ca en måned nu. Han taber også sutten om dagen når han sover, men der er det ikke så tit han skal have den igen, før lige inden han vågner ordentligt.
Håber på nogle gode råd - da vi snart trænger til at få ro på herhjemme. Undskyld det lange og rodet brev, men alle frustrationerne skulle lige ud :-/
Hilsen Alice