Svar: Urolig søvn, mad mm
6. juni 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Alice
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre at du har fulgt med i brevkassen og nu selv har fået lyst til at skrive :)
Det lyder som om at jeres dreng har brug for tid, når det drejer sig om skemad. Hans mave og tarm modnes stille og roligt og blive derfor bedre til at nedbryde fastere føde og det er vigtigt at I tager den tid der skal til. Der er stadig masser af tid, - han er kun 4 måneder gammel og skal bare være lidt igang med skemaden inden han bliver 6 måneder .. så ro på :)
Når du starter med skemad, så kan det være en god idé at lave maden på den mme, som han er vant til at få. Det vil være en fordel fordi han så stadig får noget i maven som han er vant til. Du kan tilsætte f.eks. rismel og i starten lave det tyndt, så det minder mere om vælling og i takt med at han så vænner sig til det, så laver du det mere og mere grødagtigt.
Det vil også være rigtig godt at du kun giver ham smagsprøver til at starte med. Han skal ikke have mere end 3-5 skefulde, heller ikke selvom han åbner munden lystigt og gerne vil have mere. Det er vigtigt at du kun giver ham meget lidt, så hans mave igen vænner sig til det og så kan du stille og roligt øge mængde. I en lang periode vil det være helt fint, hvis han bare spiser ½ dl. af gangen. Det vil være bedre for ham at få ½ dl to gange dagligt, end 1 dl. en gang dagligt.
Når du giver ham vand af kop, så lad vandet være kogt i starten også for at skåne hans mave så meget som muligt. Han må egentlig godt få vand direkte fra den kolde hane nu, men det vil hans mave sandsynligvis reagere på.
Med hensyn til søvn, så vil de fleste børn på jeres drengs alder, have brug for at sove 15 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover ca. 10 timer om natten og 5 timer samlet i løbet af dagen. Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure og det vil være helt naturligt at den 3. lur ligger så sent, at han først går i seng kl 22.
Der kommer mere rytme, når han begynder med skemad og naturligt bliver ældre - de fleste børn vil således omkring 6 måneders alderen ofte begynde at sove 2 lure i løbet af dagen og vil her ofte også gå i seng omkring kl. 20 - det kan I altså ikke regne med lige nu med den alder og den udvikling jeres dreng har og går igennem, så prøv at se aftenerne som familietid og ikke partid :)
Som det er hos jer lige nu, så sover han ofte fra ca. 22 til 8.30, hvilket svarer til 10 ½ time og det er fint. Om dagen sover han 3 lure, de to første lure mellem 1 ½ - 3 timer og sidste lur på ca ½ time og det lyder meget godt og lige efter bogen, da jeg forestiller mig at han f.eks. sover 1 ½ time om formiddagen, 3 timer til middag og ½ time sidst på dagen - altså får de ca. 5 timer samlet, som han har brug for.
I kan naturligvis godt forsøge at ændre på rytmen, men det vil i første omgang betyde at I skal vække ham om morgenen og problemet er at han jo egentlig lyder til at trives med sin rytme og man skal altid passe på med at ændre på noget der fungerer .... Der er heller ikke nogen garanti for at det vil lykkes med den alder han har og som sagt er det helt naturligt at han først sover kl 22 ...
At han vågner mange gang i løbet af natten kan naturligvis godt skylles dagsrytme, men det ligesåvel skyldes at han drømmer meget og derfor sover uroligt, klynker og smågræder i søvne.
Det kan også handle om at han nogle dage ikke drikker helt så meget mælk og naturligt er nødt til at indhente behovet om natten.
Det kan også skyldes at han falder i søvn med sin flaske og her må I meget gerne arbejde på at han lærer at sove uden at have flasken i munden. Han skal stadig have mælk som en fast del af sit putteritual, men han skal nu stille og roligt lære at overgive sig til søvnen uden at flasken er der. Og det samme gælder faktisk sutten - pas rigtig meget på med at give sutten hver gang han vågner om natten. Det kan være med til at lære ham at han kun kan sove med den i munden. Det er naturligt at han taber den når han sover, og det er vigtigt at han kan komme videre i søvnen uden denne afhængighed. Der er en risiko for at han får det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske