Svar: Småtspisende legebarn
6. juni 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og dine søde ord til mig - dejligt at du har fået lyst til at skrive og dejligt at høre at du har købt både min bog om søvn og min bog om mad :) Tak!
Nogle gange kan børn godt blive så opmærksomme på den mad de får i hånden, at de har svært ved at samle sig om at spise skemaden og derfor er det nogle gange en god idé at give mad i hånden, når de er færdige med at spise - det er helt rigtigt set. Andre gange kan det dog appellere til lysten til at spise, at de får lov til at gumle på lidt selv først, så her er I nødt til at prøve jer frem.
Nogle gange kan det være en idé at give hende en ske i hånden samtidig med at I mader hende med en anden ske, det kan også forsøges. Og faktisk har jeg, efter råd fra en anden mor, et par gange oplevet at det kan være et forsøg værd at lave en "agurke-ske", hvor I skærer et skelignende stykke ud af en agurk og så mader hende med denne ... :)
Derudover tænker jeg at det er rigtig vigtigt at I forsøger at hjælpe hende med at holde fokus og lige nu lyder det som om at hun bliver for optaget af grøden, tallerkenen, skeen, maden i hånden osv. og helt glemmer at det skal i munden. Hun forsøger at komme fingrene ned i maden, vil gerne mærke, undersøge osv. Og for at undgå dette, så er det vigtigt at I holder skålen med gråd i jeres hånd og hjælper hende med at holde fokus.
Hun skal sidde i den høje stol og I skal sætte jer overfor hende, så I har direkte kontakt. Hold skålen med mad i din ene hånd og skeen i den anden og fang så hendes opmærksomhed med din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm. ...
...
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brrr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om. Bare det at du siger "mam-mam" vil åbne din mund og hun vil spejle sig i dig.
Når man har en så nysgerrig og aktiv pige, så er man nogle gange nødt til at gøre en ekstra indsats for at få skemaden gjort interessant og netop hjælpe hende til at holde fokus om det at spise :) Og I er nødt til at holde maden, så hun ikke griber fat i den og så skal I prøve at være mere interessante end skålen, så I med mimik og stemme får hende gjort interesseret i at spise ... :)
Hold fast i jeers dagsplan, det ser meget fint ud med de tidspunkter I angiver. Varier mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad, så hun får variation og så hendes nysgerrighed på den måde også stimuleres.
Det vil ofte være amningen enten formiddag eller eftermiddag der forsvinder først og du har ret i at det nogle gange kan være en idé at fjerne formiddagsamningen først, fordi amningen om eftermiddagen kan være den der gør at hun stadig kan sove igennem om natten. I stedet for formiddagsamningen vil hun så kunne få lidt frugtmos. Du kan her evt. købe en frugtmos på glas som indeholder fuldkorn eller spelt og derfor måske mætter en lille smule mere - det laver blandt andet Hipp.
Amningen sen aften lyder det som om at hun ikke rigtig har brug for og selvom det kan være rart at amme hende inden du selv går i seng, så lyder det som om at hun lige nu skal have lov til at sove. I stedet må du så amme hende, når hun vågner først på natten og viser behov ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske