Svar: Mad på tur og rejse
6. juni 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - jeg vil svare på dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer:)
Hvis I får risret med bønner, tomat, hvidløg osv. så må du gerne give din dreng lidt af dette. Det kan godt være nødvendigt at blende det lidt i starten, for at han kan tygge sig igennem og det vil ofte også være en god idé at bruge ekstra meget tomatsovs i hans portion, så det på den måde blive lidt mere flydende og mindre fast. Men han må gerne få det og konsistensen må du så tilpasse, så han kan kapere det.
Pastaretter må han også godt få - men pasta indeholder gluten (man kan dog godt købe glutenfri pasta) og han bør ikke få store mængder gluten med den alder han har. Han kan få det, men i små mængder og hans gluten indtag skal øges stille og roligt de næste måneder frem. Igen gælder at du skal forsøge at lave en konsistens, som du tænker han vil kunne tygge.
Du bør bruge sødmælk i madlavningen, så kan I spise det samme og han behøver således ikke få mme i sin mad. Det kan dog være en god idé at du bruger mme i hans grød og den mos, som du laver kun til ham, for det er også begrænset, hvor meget sødmælk han må få. Men hvis du laver f.eks. en kartoffelmos, fordi I skal have kartoffelmos og millionbøf og du bruger sødmælk, så kan I spise det samme.
Du behøver ikke tilsætte mme i f.eks. gulerodsmos, hvis konsistensen er fin uden. Han får jo stadig sit behov for mælk dækket via dig og ammes stadig de 5-6 gange i døgnet, som han har behov for. Naturligvis er det vigtigt at energiberige maden, men det er ikke alt der egner sig til at få ekstra mælk og fedtstof :)
At sove igennem, når man er 6 måneder gammel vil være at sove 5-6 timer uden at få mælk. Det vil ofte være sådan at barnet ammes når det puttes, igen omkring midnat og så næste morgen tidlig - så barnet altså sover fra kl ca 24 til 05/06. Nogle børn har deres længste søvnstræk om aftenen og ammes f.eks. kl 20, 02 og 06 og det er også helt okay, så sover barnet længst mellem 20 og 02 :)
Man kan således ikke forvente at barnet vil kunne sove fra kl 20 og så uden mælk til næste morgen tidlig. De fleste børn vil først kunne sove så længe i 10-12 måneder alderen.
Det er helt fint at du lige nu giver ham færdiglavet havregrød, som er med mindre flager, hen af vejen kan du blande den færdiglavede med den hjemmelavede og på den måde vænne ham til lidt mere bid :) Du må gerne give ham grød og frugtmos sammen om morgenen og springe frugten inden formiddagsluren over. Du kan også give ham lidt frugt, når han vågner af sin formiddagslur.
Det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så han stadig drikker mælk fra dig. Hvis ikke han indtager både mad og væske nok i løbet af dagen, vil han naturligt søge det om natten og her skulle I jo helst sove ... :) Du skal være opmærksom på at hans mave skal holdes igang, hvis han har tendens til forstoppelse kan det være en årsag til at han vægrer sig mod at få brystet og kan også være en forklaring på at han er begyndt at gylpe lidt mere.
Når I er på tur, så må du naturligvis gerne give ham en flaske, hvis du har det bedre med dette end at amme ham offentligt. Du skal dog være opmærksom på at hvis du plejer at amme ham og pludselig ikke ammer i flere timer, så vil du få en voldsom brystspænding og du kan risikere at få en brystbetændelse, fordi dit bryst ikke bliver tømt. Det er derfor en god idé, hvis du ikke går en helt dag uden at amme ...
Hvis du har et ønske om at han skal lære at tage flaske og du gerne vil stoppe med at amme, så kan du fint begydne at erstatte en amning af gangen med en flaske, så du på den måde stille og roligt trapper ud af det ene og over på det andet.
Med hensyn til mad på tur, så kan det være en god idé at medbringe dette. Enten give mad fra glas eller medbringe kogt vand og grødpulver, som han så kan få i løbet af dagen. Når han er vant til at spise og får flere måltider dagligt, så vil det være svært for ham pludselig at skulle undvære mad en dag og han vil naturligt føle sig sulten. Derfor vil han også blive ked af det og mangle overskud, hvis ikke han får sin grød eller mos og så er det ikke så sjovt at være i legoland, for nogen af jer :) Så mad med hjemmefra er en god idé. Du kan også tage lidt frugtbåde, agurk, ristede rugbrødsbjælker og lignende med, som han kan sidde i sin vogn og gumle på.
Med hensyn til mad når man rejser, så kan I komme en pakke grødpulver i kufferten og en el-kedel beregnet til rejsebrug. Det giver jer mulighed for at koge noget vand (fra flaske) og lave ham en portion grød, hvis han vågner tidligt, pludselig viser sig sulten og I ikke har mulighed for at gå ud fra jeres værelse. Men ellers vil I kunne købe mad til ham på stedet og når han er 10 måneder vil han kunne få mange almindelige retter og er der buffet vil du sandsynligvis sagtens kunne finde noget, som han vil kunne spise - evt. få noget af personalet til at mose noget af det, hvis det er nødvendigt ... :) Det er ikke sikkert det er nødvendigt i den alder, du kan mose f.eks. kartofler og sovs med en gaffel og han vil kunne spise pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte grøntsager og lignende selv:)
Jeg har ikke hørt om at babymad på glas ikke tåler lufttrykket i en kabine .. men det er dog ikke sikkert at I får lov til at medbringe babymad i håndbagagen. Der er nogle gange skrappe security-regler ...
Når man rejser bør man altid bruge vand fra flaske og koge vandet til mme. Han kan dog godt i løbet af dagen få vand fra en kildevandsflaske, når han er tørstig.
Lurene om dagen vil sandsynligvis fungere bedst indendøre, hvis det er meget varmt, men han kan også sove udenfor i skyggen. Her er I nødt til at se hvordan det er og vurdere ud fra temperatur, skyggeforhold osv. Du skal være opmærksom på at hvis han bare ligger under en parasol imens I er i pool eller lignende, så kan han godt blive solskoldet, fordi solens stråler reflekteres i vandet og derfor godt kan ramme ham. Så er det mere sikkert at putte ham indendøre og sandsynligvis også mere køligt fordi der nok er aircondition - det er dejligt køligt, men pas forøvrigt på at den ikke trækker :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske