Svar: Sover godt, sover dårligt
6. juni 2012
Alder:
10 mdr.
Kære 1. gangs mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er heltnaturligt at børn i din drengs alder i perioder sover godt og så har en periode, hvor de sover dårligt, sover uroligt og smågræder i søvne, ligesom de også kan lægge sig op i kravlestilling om natten. Og så kan der igen komme en periode hvor det går lidt bedre med søvnen og igen en periode, hvor de så sover lidt dårligere igen.
Det handler ofte om at børn i denne alder gennemgår en stor udvikling både motorisk og mentalt. Han er i separationsfasen, hvilket betyder at han er igang med at øve sin separation, sin adskillelse fra jer. Han kravler, rejser sig ved tingene og bevæger sig på den måde motorisk / fysisk mere væk fra jer og mere og mere ud i verden på egen hånd. Og det at han nu oplever verden anderledes, får nye og flere stimuli osv. giver en mental uro. Det er både rigtig svært at slippe dagen og alle oplevelserne, når han skal sove, og det er også rigtig svært at sove, fordi alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes i søvne, når han drømmer. Og derfor er det naturligt at han nogle gange protesterer, når du putter ham og tydeligt har svært ved at finde ro og slippe dagen, ligesom det er helt naturligt at han om natten sover uroligt.
Det at han udforsker verden mere og mere på egen hånd betyder også at han er nødt til at søge dig / jer lidt ekstra. Han kan ikke separere sig fra jer, hvis han ikke føler sig fuldstændig tilknyttet og derfor vil I opleve at han på den ene side klynger sig lidt ekstra til jer og samtidig også skubber jer væk. Han sidder heller ikke på skødet på samme måde i løbet af dagen, har ikke samme nære og tætte kontakt med jer og derfor vil han naturligt søge dette ekstra når han skal sove. Behovet for nærhed har han altså stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Som sagt, fordi at der hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her vil han naturligt søge ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i disse perioder, sætter sig hos ham, giver ham den kontakt og nærhed, som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder at han får sig lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Det er meget vigtigt at I lytter til ham og forsøger at finde ud af, hvad hans behov er. Hvis han bare tumler rundt i sengen og ikke er ked af det, så er det fint at lade ham ligge, men hvis han græder og tydeligt har brug for jer, så skal I naturligvis være der for ham. I skal dog prøve at vurdere gråden.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge i sengen, hvor I ønsker han skal sove. Gerne give ham flasken i sengen, så han ikke skal flyttes og så holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Men hvis han græder, fordi han er utryg og føler sig forladt, så skal I naturligvis tage ham op, berolige ham og så forsøge at putte ham igen når han viser sig parat.
Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte ham tilbage i sengen imens han lige når at registrere at han lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn. Netop for at han lærer at sove i sin egen seng. Alternativt kan du jo også lade ham sove hos dig, men jeg forstår godt, hvis du gerne vil lære ham at sove i egen seng og mange aftener/nætter kan han jo også fint dette :)
Det er generelt en god idé at du forsøger at putte ham der, hvor du ønsker han skal sove om natten, så han ikke først falder i søvn et sted og flyttes sovende til et andet sted, for så risikerer du at han vågner op, føler sig utryg ved at ligge et andet sted, græder og så vil søge dig igen og igen.
Hvis jeres dreng klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
I løbet af dagen oplever han stor adskillelse, han er startet i vuggestue og er derfor ikke sammen med jer om dagen. Han er dog stadig så lille at han ikke forstår hvor I er eller hvor I går hen. Han kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om I kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer - og det er naturligt rigtig hårdt for ham. Derfor søger han naturligt også jeres kontakt og nærhed mere lige nu.
Du nævner selv at rytmen om dagen naturligt kan spille ind og det har du ret i. Jeg kan se at jeres dreng ikke sover formiddagslur, men i stedet sover to middagslure - og det er naturligvis helt okay hvis han trives på denne måde :)
Jeg kan ikke ud af din plan se hvad han indtager af mad i løbet af dagen og vil derfor lige sende dig et forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos. Vand af kop.
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos eller får varm mad til frokost, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs osv. Der skal være mad i stykker og mad til hånden. Vand af kop.
Evt. flaske og puttes til middagslur 11.30, hvor han som nu sover 1 ½ - 2 timer.
Eftermiddag 14.30: ½ bolle med smør, ost, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Sover eftermiddagslur ca 1 time
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, lasagne, frikadeller eller lignende. Der skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Godnatgrød tilbydes ca 18.30-19
Flaske og puttes til natten 19-19.30
Sen aften eller en gang i løbet af natten kan han tilbydes en ekstra flaske, det afhænger af om han får flaske inden middagsluren og om han kan sove igennem uden. Hvis han får 400 ml mme i sin flaske indtil han er 12 måneder, så dækkes hans behov for blandt andet jern.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske