Svar: Nægter sutten efter tandfrembrud og mundsvamp
6. juni 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Det kan gøre rigtig ondt i munden at have svamp og det er naturligvis vigtigt at du sikrer dig at han er rigtigt behandlet og at det nu er væk. Da du ammer, er det ekstra vigtigt at du er opmærksom på at I ikke smitter hinanden.
Det kan nogle gange hjælpe at skifte behandling, så hvis han og du (I bør begge behandles, når du ammer) er behandlet med Brentan, så kan det være en idé at prøve med f.eks. Mycostatin og omvendt. Prøv at tale med lægen om dette.
Nogle gange anbefales det at give sutten samtidig med at man behandler, - altså smører sutten ind i creme/salve og lade barnet sutte på den. Det kan desværre nogle gange gøre at barnet afviser sutten, fordi den begynder at smage medicinsk og barnet derfor forbinder den med noget dårligt ... Jeg ved ikke om det er tilfældet hos jer?
Det kan nogle gange være en god idé at skifte til en anden type sut, evt. lavet i et andet materiale, fordi det giver barnet en ny suttefornemmelse. Det vil sige at hvis han f.eks. plejer at sutte på en silikonesut, så kan I forsøge med en sut i naturgummi stedet eller omvendt for at se om det vil gøre en forskel.
Det kan nogle gange hjælpe at dyppe sutten i lidt danskvand eller give en lille smule danskvand ind i munden samtidig med sutten. Danskvand renser og hjælper mod svamp og nogle børn kan godt lide det ... Han skal naturligvis ikke have det at drikke, kun for at få ham til at tage imod sutten. Og det er her vigtigt at sige, at I ikke skal begynde at dyppe sutten i sukker eller andet!
Og så har jeg faktisk også hørt om børn der efter behandling med kranio-sakral-terapi pludselig ville tage sutten ....
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske