Svar: Sund morgenmadshygge
7. juni 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Sanne
Nu vil jeg jo helst ikke lægge med ud med hverken dig eller din mand og at spolere fars og datters hygge om morgenen, ville jeg være meget ked af ... :)
Men helt overordnet set, så er fire stykker toastbrød med nutella jo ikke den sundeste morgenmad og I kunne måske godt finde på noget andet en gang imellem eller måske supplere med lidt andet ...
Køber man morgenmadsprodukter, så anbefales det at man vælger et produkt med max 10 gram sukker pr. 100 gram. Mange af de produkter man kan købe har et meget højt indhold af sukker og dem skal du forsøge at undgå.
Hvis de godt kan lide det søde, så kunne et neutralt yoghurtprodukt med lidt mysli på være en mulighed. I kan lave mysli selv eller købe det. Her kan det være en idé at styre uden om typerne som indeholder chokolade og lignende, men vælge et lidt mere "rent" produkt, som stadig godt kan indeholde forskellige nødder, lidt tørret frugt osv. Frisk frugt som revne æbler, lidt bær eller lignende er også godt på et surmælksprodukt. Lidt frisk frugt og bær er altid godt. Det mætter naturligvis ikke på samme måde som fiberholdigt brød, men det tager lidt tid at spise, det appellerer i farverne og så bliver mængden af nutella-madder naturligt sat lidt ned.
Æg, skinke, pølse osv. kan også være et supplement en gang imellem, ved siden af brød. Det er sandsynligvis begrænset, hvor meget fiberholdigt brød du kan få, hvor I bor. Det er jo ofte de meget lyse brødtyper man får i udlandet. Men prøv at vælge brødtyper med et højt indhold af fibre. Jo tungere brødet føles i hånden, jo flere fibre er der normalt i. Du kan også vælge at bage selv .. :)
Havregryn er stadig sundt at spise om morgenen og det kan bruges både som drys, spises som grød eller spises som det er med mælk på. Det kan også bruges til at bage med og kan iblandet mysli og lignende ...
Håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat god appetit og fortsat god morgenhygge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske