Svar: Aktivitet og mad
8. juni 2012
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg er helt enig med dig i at det er et skråplan, at jeres dreng ikke sidder ved bordet, når han spiser, men får lov til at gå rundt og komme hen til dig, hvor han så får en skefuld mad i munden ... Det går ikke :) Derfor er I nødt til at lave lidt regler om, at når han spiser, så sidder han ved bordet, i sin høje stol.
Du skal naturligvis servere mad, som han kan spise. Gode børnevenlige retter og mad som han selv kan styre med gaffel, ske og med fingrene. Hvis det går lettere med at spise med fingrene, er det okay, bare han spiser :)
Hvis du skønner at han har brug for mere mad, når han giver tegn til at ville fra bordet, så må du godt sige til ham at han skal spise lidt mere "spis lige lidt frikadelle, så kan du gå fra bordet bagefter" eller lignende. Men det er en balance, for du skal ikke presse ham til at spise, hvis han har vist tegn på at være mæt. Så er det i stedet bedre at lade ham rejse sig og gå fra bordet. MEN, når han så efter lidt tid kommer tilbage til bordet, fordi han kan spise mere, så skal du kræve at han sætter sig på sin stol. "Du må godt få mere. Sæt dig på din stol, så får du lidt ekstra" eller lignene. Så han hele tiden forbinder det at spise, med at sidde på stolen.
Det samme gælder også i løbet af dagen, det er slut med at komme ud i køkkenet og du så stikker ham et eller andet i hånden og han så løber rundt med det. Hver gang han giver indtryk af at være sulten og han skal have mad, så skal han sætte sig på sin stol, så han hele tiden forbinder det at spise med at sidde på stolen ved bordet. Det er en simpel regel, som du bør hjælpe ham med at følge.
Om aftenen kan han godt være træt og det kan være svært at overskue måltidet. Da I også er adskilt i løbet af dagen, kan han godt have ekstra meget brug for at mærke dig og derfor kan det nogle gange være en god idé at bruge dit skød som "mellemstation". Så han starter med at sidde på sin stol, og når han ikke vil det mere, så kommer han over på skødet hos mor eller far og spiser færdig derfra. Evt. får lidt mad fra jeres tallerken, fordi det smager bedre synes han og derefter kan han så komme ned og lege. Men så han stadig holdes ved bordet til han er færdig med at spise.
Han skal stadig have mange små måltider dagen igennem, for at få sit behov for mad og næring dækket. Og det er rigtig fint at give ham en godnatgrød som del af hans putteritual. Den bør serveres adskilt fra aftensmaden. En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
evt. formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg suppleret med kogte grøntsager, hårdkogt æg, pasta eller lignende. Må også meget gerne få varm middagsret til frokost bestående af kød, fisk, grøntsager, karofler, ris, pasta osv. som han også får i vuggestuen. Det er fint. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys, mysli eller lignende, vand af kop
Før aftensmad: En portion råkost eller lidt grønt at gnave i, vand af kop.
Aften: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, grøntsager, katofler, ris, pasta, sovs. Letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Godnatgrød, mælk af kop og puttes.
Det er vigtigt at I spiser sammen og at det er hyggeligt at sidde ved bordet. Det skal være noget I prioriterer som familie. Giv ham mad, som han selv kan spise og giv ham madro til at gå igang. Tal også lidt med ham om dagen, oplevelserne osv. så der er en hyggelig stemning og så lysten til at sidde ved bordet er større :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske