Svar: Træt pige sover ikke
14. juni 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre at du har købt min bog om børn og søvn og også har fulgt med på sidelinjen - tak :)
Det lyder som om at I har en meget tryghedssøgende lille pige, der sover rigtig godt, hvis hun kan mærke jer helt tæt på og ligger i jeres arme. Det er også det mest trygge sted hun kan sove - her mærker hun jeres varme, jeres vejrtrækning, jeres hjerterytme, - alt sammen noget hun kender fra tiden i livmoderen og dermed trygt.
Der er forskellige ting I kan prøve. Det der er vigtigt lige nu er, at I ikke forcerer det at hun skal lære at sove selv. Det skal nok komme, men lige nu må hun gerne få al den nærhed hun behøver. Tiden vil arbejde for jer, så tag det roligt :)
Det kan være en rigtig god idé at du lægger dig og ammer hende i dobbeltsengen i løbet af dagen. Du må gerne amme hende til hun falder i søvn og du kan blive liggende hos hende og selv få lidt hvile, du kan også prøve at trække dig lidt væk fra hende og med dyne osv. sikre at hun ikke kan trille ned af sengen. Nedrullede gardiner, let åbent vindue, så der er frisk luft i rummet osv. vil være rigtig godt.
Det kan være en god idé at svøbe hende, det at være svøbt vil gøre at hun føler sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme. Det vil være en god idé at amme hende, skifte hende, svøbe hende og amme hende igen og så flytte hende fra favn og ned hvor I ønsker hun skal sove, hvor hun hele tiden er svøbt.
En voksipose, slee-bee, drømmepose osv. De fåes i mange kvaliteter og priser. Det hjælper nogle gange rigtig godt, fordi barnet føler sig omsluttet af posen. Hun kan ammes efter hun er puttet i posen og hun kan falde i søvn i sin pose indenfor og blive flyttet ud eller blive flyttet imens hun er vågen. Det giver mange muligheder.
Det kan være en god idé at lære hende at tage imod en sut, da det at falde i søvn med brystet i munden virker beroligende og at erstatte brystet med en sut lige der, hvor hun skal falde i søvn, kan gøre at hun har lettere ved at sove videre, hvor hun lægges.
Det kan være en god idé at putte hende i liften og svinge den let frem og tilbage. Det kan også være en god idé at putte hende i barnevognen og trille hende en tur dagligt. På den måde kan I lærer hende at sove en længere lur og det at være i bevægelse vil ofte gøre at hun sover bedre og længere. En fast tur med barnevognen midt på dagen kan derfor være en god rutine, det påvirker hendes indre ur og lærer hende på den måde at føle behov for den lidt længere lur.
En slyngevugge, babykøje eller lignende vil for nogle børn være rigtig godt. I den vil hun føle sig omsluttet, ligge i en lille hule. Hun vil samtidig kunne blive vugget og bevæget lidt, når hun skal sove og kan på den måde holdes sovende.
En bamse med livmoderlyd eller en CD, App eller lignende med livmoderlyd, hverdagslyde osv. kan på nogle børn også virke beroligende og være det der gør, at de så sover et lidt længere stræk.
At blive ammet i forbindelse med søvnen vil ofte være rigtig godt og hun må gerne falde i søvn med brystet i munden med den alder hun har. Nogle gange kan det være nødvendigt at amme hende igen, når hun efter 20-30 minutter vågner op, klynker osv. Lægge hende til brystet, lade hende finde roen og komme videre i søvnen og så sover hun derefter måske videre mere roligt.
Du har helt ret i at når hun sover kortvarigt, vågner grædende eller klynkende og tydeligt virker træt, så er det fordi hun er reelt træt og har behov for at sove længere og det er vigtigt at I hjælper hende med at blive holdt sovende. Jeg håber at mine forslag vil hjælpe jer lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske