Svar: Larmer en del om natten
15. juni 2012
Alder:
4 mdr.
Kære K
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at din dreng har et reelt behov for at få sine flasker om natten. Når børn begynde at søge flaske (eller bryst) hyppigere om natten, så skyldes det ofte at de har brug for lidt mere mælk.
Du fortæller at han får flaske kl 22, 01 og 04 - altså hver 3 time i løbet af natten og jeg tænker at du godt må forsøge at tilbyde ham lidt ekstra mælk dagen igennem, så han begynder at indtage lidt mere mælk i dagtimerne og således ikke behøver søge det så hyppigt om natten.
Netop i 3-4 måneders alderen ændre børn ofte både spise og sovevaner og det kan være meget frustrerende, for ofte har man netop haft en periode, hvor det gik godt, hvor der var mere struktur på dagen og hvor barnet sov længere lure og også sov lidt længere om natten og nu er der pludselig vendt op og ned på det hele.
Mange børn vil i din drengs alder begynde at "slatspise" lidt i løbet af dagen, han bliver pludselig optaget af andre ting, har svært ved at koncentrere sig om flasken, slipper, tager fat, spiser lidt, afviser igen og bliver optaget af andre ting, falder i søvn, vågner op og spiser så lidt igen og samme mønster gentager sig. Det er derfor vigtigt at man i denne alder forsøger at skabe en nogenlunde fast rytme for dagen, hvor barnet ikke slatspiser og slatsover, men får spist et godt måltid, bliver fyldt rigtig godt op, har nogle gode aktive vågenperioder, tumles med, pludres med, stimuleres både motorisk og mentalt, hvorefter det så ofte får mælk igen og atter puttes.
Det er fint at du så småt begynder med lidt skemad. Giv kun små skefulde af gangen og start med lidt om dagen f.eks. til frokost. Og sørg så for at mælkeindtaget om dagen stadig er højt. Det kan godt i denne alder være en god idé nogle gange at give flaske to gange mellem hver lur, så han får lidt når han vågner og får lidt på flaske igen inden han så skal sove. Denne rytme vil også være rigtig god i takt med at han begynder med skemaden, fordi han så kan få lidt skemad, når han vågner og så stadig få mælk inden han skal sove.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på at han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Længden af lurene kan sagtens være forskelligt fordelt hen over dagen, det må du prøve at passe ind, som det passer bedst.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt grød, bare et par skefulde som smagsprøver, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften: Flaske
Sen aften: Flaske
Midt nat: Flaske
Den udvikling han går igennem kan naturligvis også gøre at han lige nu drømmer mere og derfor sover mere uroligt. Han kan sagtens ligge og smågræde og klynke i søvne, han kan også få sig lagt i stillinger som han endnu ikke mestrer at komme væk fra og det er helt naturligt at han har brug for din hjælp, kærtegn, beroligende ord og beroligende hænder om natten, for at komme videre i søvnen. Det er meget fint at du hjælper ham netop ved at lulle ham og prøve at holde ham sovende på denne måde. Han har ikke mareridt, på samme måde som du selv kan have det, men har rigtig mange drømme. Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når han sover og det bliver netop bearbejdet når han drømmer. Så drømme er også årsagen til at han sover uroligt og "larmer" om natten :)
Du kan læse min bog "Helens bog om børn og søvn", hvori jeg netop beskriver den udvikling din dreng går igennem lige nu og hvordan det påvirker søvnen.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske