Brev:
Gode putteritualer
15. juni 2012
Alder:
1 mdr.
Gode putteritualer
Hej Helen.
D. 13. maj kom storken med en ny lille guldklump til denne familie. En dreng på 3800 g. og 55 cm kom til verden, og han har indtil videre været forholdsvis nem. Vi er alle - inklusiv storesøsteren - smask forelsket i ham.
Selv om der er en anden ro på denne som andengangs forælder, er der alligevel noget, jeg er i tvivl om - især omkring de gode putteritualer. Det bunder sig i, at vi med storesøsteren gik meget rundt med hende på armen. Det tog lang tid, at få hende til at falde i søvn, og vi føler, at vi har kæmpet med hendes putning lige så længe, vi kan huske (og gør det stadig :-)) Derfor vil vi denne gang gerne gøre det på en anden måde.
Indtil videre har vi hjulpet ham med at falde i søvn. Enten falder han i søvn ved brystet, i barnebognen, i autostolen, i viklen eller i vores vuggende arme. Allerhelst vil han gerne falde i søvn ved brystet eller i vores arme - og mit spørgsmål er så, om der er noget i vejen for, at vi hjælper ham på denne måde, når han kun er 4 uger gammel?
Jeg har læst i din bog "Sådan får du dit barn til at sove", og jeg kan mærke, at vi er meget bedre til at aflæse hans træthedssignaler denne gang. Det betyder også, at det ikke tager lang tid at putte ham - højst 5 min. når vi rammer helt rigtigt. Så lige nu er det jo ikke besværligt at gå rundt med ham, men han bliver jo større og tungere:-)
Han døjer meget med maven, så hans søvn er meget urolig. Han kæmper en kamp med prutterne (som iøvrigt lugter meget fæl), og han bruger meget tid på at presse - enten ved brystet eller i søvne, men der kommer ikke noget ud over luft. Han har afføring en gang i ugen cirka. Derudover er det ligesom om, at der kører mælk op og ned i spiserøret på ham. Det er lidt svært at forklare, men det er som om, der kommer mælk op i munden, som han så smasker på og synker igen, eller nogle gange for galt i halsen, så han hiver efter vejret. Man kan sagtens høre det. Selv 2-3 timer efter han har spist, kan der komme sådan nogle opstød. Han er blevet bedre til at bøvse, men der kommer ikke en bøvs efter hvert måltid. Luften og opstødene forstyrrer hans søvn, og ind i mellem bliver han rigtig ked af det, når maven driller.
På grund af dette har han fået lov til at sove meget i vores arme, i viklen eller i liften i køkkenet. Så har det været dejligt nemt at trøste ham og hjælpe ham videre i søvnen. Det virker også som om, han sover lidt bedre, når hovedet er lidt oppe - og så er det selvfølgelig bare dejligt at få lov til at sove i en tryg favn. Men igen er mit spørgsmål, om det ikke er i orden for sådan et lille myr? Eller er det vigtigt, at vi allerede nu lægger ham fra os, og han kommer ud i barnevognen?
Om natten sover han skiftevis hos mig eller i liften alt efter hvad jeg har brug for, og hvor meget maven driller. Vi har puttet noget under liften, så hovedenden er løftet lidt op. Vi cykler og laver gymnastik på puslebordet, og vi har været både til zoneterapi og kiropraktor med ham. Han er begyndt at bruge sut her den sidste uge. Er det andet vi kan gøre for hans mave, eller er det tiden, der skal modne den?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Lillepigens og guldklumpens mor