Svar: Gode putteritualer
15. juni 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Lillepigens og guldklumpens mor
Hvor dejligt at I nu har fået en lillebror, stort stort tillykke med ham :)
Det er helt okay og det er helt naturligt at han lige nu sover bedst i nærheden af jer. Det er rigtig fint at du giver ham den nærhed og tætte kontakt, som han har brug for ligesom det er godt og fint at vugge ham, svøbe ham osv. Det at være i din favn, være svøbt, mærke din varme, din vejrtrækning, dine bevægelser og lytte til dit hjerte det minder alt sammen om tiden i livmoderen og vil derfor være det mest trygge for ham og derfor sover han bedst på denne måde.
Der er heller ikke noget bedre end at sidde med et lille spædbarn på brystkassen, studere de små krummelurer i ørerne, de små fingre, huden der næsten virker til at være for stor ... duften af baby ... det skal nydes, det er så kort tid, at vi har dem så små :) Så ja, det må man gerne. Det er bestemt dejligt for både barn og forældre at sidde med sit lille barn i favnen! :)
Jeg tænker at lige nu vil det naturligt give sig selv, at du nogle gange lægger ham fra dig, putter ham i liften eller ammer ham og lader ham ligge i din seng, fordi du har andre ting du er nødt til at tage dig af. En storesøster der kalder, lidt praktiske gøremål, tøjvask, madlavning osv. Han kan naturligt ikke være på favn hele tiden og han må på den måde gerne ligge lidt for sig selv.
Det er i den forbidelse også rigtig godt at arbejde på at du ammer ham og derefter putter ham hvor han skal sove, f.eks. i liften. Ligesom det også kan være en god idé at arbejde på at han lærer at sove i sin barnevogn, ved at du triller ham i vognen så han vænnes til at sove der. F.eks. kan han sove i vognen, når du triller af sted for at hente storesøster i børnehaven.
Når han bliver 2 måneder gammel så vil han begynde at kunne få lidt mere glæde af et fast putteritual. Det kan være at få mælk, blive skiftet, få mælk igen og så blive puttet på en bestemt måde, bestemte kærtegn, beroligende ord, en sut, en sutetklud eller lignende ved ansigtet. Og stille og roligt bliver dette ritual så genkendeligt for ham. Det betyder at du i 3-4 måneders alderen kan bibeholde det trygge og beroligende ritual som han allerede kender og så begynde at arbejde på en mere fast rytme, hvor han sover 3 lure dagligt.
Så stille og roligt sker der ændringer i hans søvn og hans putteritualer og der vil naturligt blive mulighed for mere rytme og dermed forudsigelighed i takt med at han bliver ældre. Men lige nu er nærhed og tryghed alfa omega :)
Så prøv at finde en naturlig balance mellem at give ham den tryghed og nærhed han naturligt har behov for og nyd at I kan sidde med ham, nyd den tid - og prøv så også at lægge ham i liften og i barnevognen osv. i løbet af dagen, som det nu passer ind i de ting der også skal gøres, så han naturligt lærer også at sove der og stille og roligt finder ud af at sove uden at være i jeres favn hele tiden :)
Håber at dette giver lidt ro og at du kan bruge det lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske