Svar: Grød, Movicol og afføring
15. juni 2012
Alder:
4 mdr.
Kære K
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at din dreng er så glad for skemaden og tager fint imod den grød du indtil videre har tilbudt ham :) Det er dog vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så han ikke får mere end ½ dl af gangen, netop for at hans mave kan følge med. Så selvom han åbner munden og giver indtryk af gerne at ville spise større mængder, så er det en god idé at du holder igen og giver mælk i stedet.
Med den alder han har, så bør skemaden tilbydes ud over det vanlige indtag af mælk. Faktisk vil han først omkring 7 måneders alderen kunne spise så meget skemad, at det begynder at kunne erstatte et mælkemåltid, indtil da er det vigtigt at han får den samme mængde mælk, som han plejer. Derudover skal han også have vand, så hans behov for væske også dækkes den vej igennem.
Det er helt fint at I har skiftet til en type erstatning, nu hvor I også begynder med skemaden, så han ikke får mere forskelligt end højst nødvendigt. Han bør stadig have afføring ca. 1 gange i døgnet, når han ikke får mere grød end han gør og jeg synes umiddelbart det lyder som en god idé at øge hans indtag af Movicol lidt, så afføringen kommer lidt hyppigere. Du skal natuligvis holde øje med hvordan hans afføring virker, - han skal ikke have tynd mave, men afføringen må godt være grødet og ikke fast og det skal være let for ham at presse afføringen ud, du må ikke have indtryk af at afføringen er hård eller virker "leret" i konsistensen.
Når du synes det er tid til at øge ham i skemad, så vil det være bedre at du giver ham ½ dl til frokost og ½ dl til aften i stedet for at give ham 1 dl. en gang dagligt. Det sikrer både at han har plads i maven til mælk/væske nok og giver også mulighed for at du kan variere hans indtag, så han f.eks. får grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det er med til at holde maven igang naturligt.
Frugtmos er på samme måde også godt til at sætte lidt gang i maven og du må her gerne variere mellem forskellige former for frugtmos, - prøv også med bærmos.
I min bog "Helens bog om børn og mad" finder du dagsplaner, opskrifter osv. og bliver guidet igennem de første smagsprøver, til mad med mere bid, mad i stykker, familiemad osv. indtil din dreng er 18 måneder gammel :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske