Svar: MME og appetit
15. juni 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Aleksandra
Tak for dit brev :)
Dejligt at høre at I har det godt og det lyder som om at det går fint hos jer og bestemt som om at din datter trives.
Du bør bibeholde de 3 flasker mme, som hun får nu og også tilbyde hende mælk via maden, som du gør. Det er meget fint med et indtag på ca 600 ml i døgnet og du bør ikke skære yderligere ned, synes jeg. Det handler ikke kun om at give hende mælk og de næringsstoffer der er i mælken, men handler også om at sikre hende væske nok. Og det er stadig begrænset, hvor store mængder hun vil kunne drikke af en kop.
Det er helt okay at hun stadig har svært ved at tygge små hapsere. Mange børn lærer ikke dette før de er 8-9 måneder gamle, så det skal nok komme. Hun er knap 8 måneder, så der er tid nok :)
Det er rigtig godt at du giver hende mad i hånden, som hun kan gumle på og øve sig på mundmotorisk, det skal du blive ved med, det er god træning.
Derudover vil jeg anbefale dig at du forsøger at servere maden adskilt på den måde, at den mad hun får på en ske skal hun mere eller mindre bare synke og den mad du giver hende med dine fingre eller på en gaffel, skal tygges. Det vil hjælpe hende til at finde ud af hvordan hun skal bearbejde maden, når hun får den i munden.
Når du giver hende mad med dine fingre, så prøv at placere den lille haps i siden af munden på hende, så hun med det samme tygger sammen på den. Det er lettere for hende at lære at tygge når hun får maden ind i siden af munden end hvis hun får den ind midt i munden og med tungen skal føre den over i siden for at tygge.
Giv hende mad med struktur og gerne lidt sovsede retter. Det er ikke meningen at hun skal starte med at tygge en masse klumper, men prøv at lade retten være moset og så give retten en lille smule bid ved at tilsætte f.eks. lidt kogte ris, lidt kød eller lidt fisk. Bare så hun stille og roligt får lidt fornemmelse for at få små bidder ind i munden, som hun skal arbejde lidt med.
I min bog "Helens bog om børn og mad" finder du forskellige opskrifter som du kan forsøge dig med, og guides til hvordan du stille og roligt kan gå frem, så hun netop får mere og mere bid og lærer at tygge :)
Sovs er rigtig godt, fordi det hjælper til med at bearbejde maden i munden, ligesom blendet grøntsagsmos med små stykker kød, fisk eller ris også er lettere at tygge. Prøv med hjemmelavet mad eller prøv at købe babymad på glas eller frost. Det giver både smagsvariation, men giver også lidt idé om, hvordan du skal forvente at hun kan tygge lige nu ... den færdiglavede babymad er ofte meget sovset og ikke så fast i konsistensen, og det kan mange børn godt lide.
Sørg altid for at hun får skemad selvom hun også får mad i hapsere, så du er sikker på at hun får mad nok.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra din nuværende plan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med mælk, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på og suppleres med frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30. Grøntagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres også gerne med lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør ost, frisk frugt. Tilbydes evt. lidt frugtmos, eller lidt flerkornsgrød med frugtmos eller måske en lille portion tykmælk eller lignende med revne æbler eller frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Grøntagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad. Hun må f.eks. godt få pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, risretter osv. Maden skal smage af noget og der skal være mos og også mad i stykker, Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 24: Flaske
Jeg håber at ovenstående giver lidt hjælp med på vejen og også lidt ro :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske