Svar: Ændrede sovevaner og gråd
16. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der kan være flere årsager til at din datter græder lidt mere, når hun skal sove og at hun søger dig ekstra meget og tydeligt har behov for den ekstra tryghed og nærhed.
For det første er det, som du selv er inde på, en stor omvæltning at flytte. Hun er mere bevidst nu og følger mere med i hvad der sker omkring hende og derfor kan hun naturligt godt reagere på at I er flyttet til Sverige og bor hos din kusine. Måske er i mere aktive om dagen, laver flere ting sammen og hun suger alle indtryk til sig og bliver måske overtræt, fordi der sker for meget for hende.
Du skal være opmærksom på at små børn på din datters alder ikke evner at lukke lyde ude, hun hører ligesom alt hvad der foregår omkring hende. Hvis du hører radio, så hører du f.eks. et stykke musik, som du synger med på, så kommer der noget du lukker af for, så er der noget i radioavisen der fænger din interesse og du lytter igen og så hører du igen ikke det næste ... Den evne har spædbørn børn ikke - de hører det hele og kan dermed ikke lukke lyde ude.
Det betyder at din datter let kan blive overstimuleret, hvis I f.eks. har radio eller fjernsyn kørende hele dagen eller generelt er ude, har gæster, handler osv. Det er derfor en god idé at være opmærksom på at skærme hende lidt i løbet af dagen, så hun ikke får alt for mange stimuli - uden naturligvis at fjerne alt, man skal ikke liste rundt :)
Hun kender dine lyde, din varme, din vejrtrækning, din stemme, dit hjerte osv. fra tiden i livmoderen og hun føler sig naturligt tryg når hun ligger i din favn. Det minder om den tid hun lå i din mave og hun sover bedre, når hun kan høre dig og mærke dig helt tæt på. Det er helt naturligt for hendes alder.
Det kan være en god idé at I arbejder på lidt faste rutiner omkring putning, at hun får mælk og derefter puttes. Og det kan være en god idé at putte hende i liften i barnevognen i haven eller stiller liften i soveværelset, hvor der er mere ro og køligt og så hun ikke skal sove i stuen.
Det er også vigtigt at du pludrer med hende, tumler med hende og hjælper hende med at være aktiv både mentalt og motorisk, når hun er vågen. Nu hvor hun er 2 måneder gammel, så vil hun naturligt kunne pludre mere bevidst med dig og være meget mere aktiv og opmærksom end tidligere og dette skal du naturligvis anderkende. Det er her vigtigt at du hele tiden prøver at pejle dig ind på, hvad hun kan lide og synes om, og hvornår hun har brug for en pause og hvornår hun så skal have mælk og derefter sove. Måske vil hun have glæde af at sidde i en bæresele eller i en vikle, så hun oplever samtidig med at hun har dig tæt på :) Når hun bliver 3 måneder må hun gerne sidde udad i selen og kikke lidt på verden I går forbi.
Du skal også være opmærksom på at børn i denne alder godt kan søge mor og især mors bryster lidt hyppigere, fordi de har brug for at få sat mælkeproduktionen lidt ekstra op. Det kan derfor også være en god idé at amme hende hyppigere hele dagen igennem, for at sikre hende mælk nok. Også hvis man giver flaske vil man nogle gange opleve at barnet i denne alder virker ekstra søgende og det kan være en god idé at fylde lidt ekstra i flasken eller give en flaske eller to mere, så behovet på den måde stilles.
Jeg vil anbefale dig at læse 2 af mine bøger. Den ene er "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg beskriver hvordan små børn udvikler sig, og især med fokus på deres følelser og behov. Den går fra de første timer efter fødslen og til barnet er 3 år gammelt :) Og også "Helens bog om børn og søvn", om hvordan små børn sover, hvad man kan forvente, hvordan udviklingen spiller ind på søvnen og hvordan man kan få skabt gode søvnvaner ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske