Svar: Har glemt at give jerndråber
16. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det er helt korrekt at det anbefales at for tidlig fødte børn tilbydes ekstra jerntilskud og det anbefales at de får dette fra 4 uger til 12 måneder - uanset om de får modermælkserstatning eller ammes.
Jeg synes derfor det er en god idé at du begynder at give din datter 8 mg jerntilskud dagligt, det er ikke for sent at begynde nu. Hvis du ikke kan købe det på apoteket, hvor du bor, så må du bede om at få en tid hos en læge. Lægen kan så samtidig undersøge hende og lige tjekke at alt er som det skal være. Det vil være rigtig godt lige at få hende tjekket, så du også får lidt ro med på vejen og igen føler dig tryg :) Altid hellere undersøge en gang for meget, og det er ikke hysterisk, når du oplever at hun har ændret sig, virker mere grædende, urolig osv. Få lægen til at se på hende :)
Det er helt fint at du giver hende modermælkserstatning. Du skal være opmærksom på at det anbefales at tilberede en flaske af gangen til børn der er født for tidligt, for at forebygge infektioner.
Derudover vil det også være en god idé at give hende en erstatning der har tilsætning af langkædede, flerumættede n-3 og n-6-fedtsyrer. Jeg ved ikke hvad type erstatning du giver hende, måske får hun allerede en erstatning der indeholder dette :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske