Brev:
Spiser for meget om natten - vil ikke spise om dagen
16. juni 2012
Alder:
10 mdr.
Spiser for meget om natten - vil ikke spise om dagen
Kære Helen,
Tak for dit svar forleden.
Vi har forsøgt os lidt frem, min kæreste og jeg mht. at give vores søn en lille smule mælk tidlig mælk i håbet om, at han ville sove lidt længere - det ser dog ikke umiddelbart ud til at gøre den store forskel desværre. Han ligger bare og leger med flasken og griner, når han har drukket mælken. Nogle gange sover han lidt mere - andre ikke, men han sover aldrig længere end til kl. 6.
Det er i princippet fint - sådan er han måske bare.., men nu er det bare sådan, at han er træt og pylret, når han så kommer op og han bliver ikke sig selv (glad og nem og ekstrem livlig) før han har sovet sin formiddagslur, som han er nødt til at tage allerede kl.8. Det går ikke helt, da han får rodet helt rundt i dagen og også flytter sin eftermiddagslur frem, hvilket gør, at han er meget træt sidst på dagen. Kæmper lidt med at holde ham vågen til efter kl. 19, hvilket jeg arbejder på mhp. at han ikke starter dagen endnu tidligere.
Han vågner pt. omkring kl. 4 og sover så til 5.30/6, hvis vi er heldige.. Han bliver puttet omkring kl. 19.15 og sover ca. 19.30 ovenpå en 150/200 ml. mme. Derefter sover han til kl, 22/22.30 hvor han får endnu en flaske på 150/200 ml. Han vågner derefter omkring kl. 2/3 stykker, hvor han får den sidste tår (pt 125 ml) og så vågner han så ved 4 tiden. Der er flere ting i det her, som jeg tænker over..
For det første så synes jeg, at han den sidste uge er begyndt at spise mindre om dagen og også være mindre interesseret i mad. Jeg tror lidt, at han er begyndt at tanke op om natten, hvilket vi helst ikke skal ud i... Derudover tror jeg lidt, at han nyder flasken fremfor mad, fordi det er let. Her til aften har jeg fx lavet godnatgrød til ham umiddelbart inden sengetid (det har virket tidligere), men den ville han slet ikke have, heller ikke selvom han stort set ikke spiste noget til aftensmad. Da jeg så ville putte ham, lovrede han helt vildt, da han så flasken og han kunne næsten ikke vente med at den i munden. Han nærmest skubbede til mig og direrede.. Egentlig ret sødt :) Elsker min lille mand, men for den da altså...
Jeg nyder min søn i fulde drag og har ikke et behov for at sætte ham i system el. lign., men qua hans søvnhistorie, som jeg beskrev for dig sidst, så har jeg et behov for snart at få bare lidt mere søvn. Jeg skal retur på arbejde snart og har svært ved at overskue det, da jeg har fået så lidt og dårlig søvn i lang tid. Har i det hele taget svært ved at overskue særlig meget, da jeg ikke kan koncentrere mig om dagen og bliver stresset over næsten ingenting - ting, som aldrig har stresset mig før - at gå i et supermarked med mange mennesker fx, høje lyde, fjernsyn og lign. Plejer egentlig at være en ret overskudsagtig person, så det er lidt svært for mig, men det går nok over.. Og jeg klarer mig :)
Det var en lang smøre igen om mange ting, og jeg skriver for få lidt sparring i fht. hvad vi nu kan prøve.
Jeg har dine bøger om søvn og kost og bruger dem ofte mhp. inspiration. Jeg er helt med på den dagsplan, du sendte mig - havde lidt gang i en lignende allerede. Jeg tilbyder ham mange små og energitætte måltider, men synes ikke rigtigt, at det ændrer på natterodet. Har accepteret, at jeg ikke har fået mig et sovebarn, meeeen vil bare så gerne have hverdagen til at fungere nogenlunde.
Kunne godt tænke mig, at få kl. 2/3 flasken væk og ende på noget, der hedder, at han får en natflaske ved 22/23 tiden og så sover til kl. 4, hvor han måske så kommer ind til os og sover et sidste stræk til ved. 6 tiden. Han sover på sit eget værelse og har gjort det i en uges tid. Et tiltag, som min kæreste fandt på i håbet om, at det kunne gøre en forskel, da vi lidt har tænkt, at han vågnede af vores lyde. Det har dog ikke gjort nogen forskel, men det er fint nok, at han sover der nu, det var vi parate til. Jeg kan selvflg. ikke bestemme, hvordan hans nat skal være, det ved jeg, men det nævnte vil være en nat, som kan få mig til at fungere om dagen - andre steder end i barselsland altså..
Har lige iværksat, at vi trapper kl. 2/3 flasken ned med 50 ml i døgnet de næste par nætter og derefter tilbyder ham vand, hvis han vågner - for at den flaske væk. Han vil således få to flasker - altså ved puttetid og ved 22/23 tiden. På den måde kan vi måske ændre lidt på, at han ikke viser interesse for mad om dagen. Jeg tror en nedtrapning vil være nødvendig, da jeg er bange for, at vi ellers står med en grædende og arig lille mand, der nægter at sove videre. Det var situationen, da vi forsøgte ammenattestop for 2,5 mdr. siden. Det stod på længe og ikke bare i 3-4 dage, som jeg ofte læser. Det var så hårdt at se ham sådan, det vil jeg helst ikke igen.
Når det så er sagt, så kan jeg også se, at jeg har fået en dreng med meget temperament og en viljestyrke uden lige - han kæmper med de ting, han sætter sig for og giver ikke rigtigt op, før hans mål er indfriet. Han ligner mig på det punkt... Så jeg kan godt forholde mig til hans drivkraft, tror jeg. Jeg tænker derfor, at han ikke giver op uden kamp... Det er jo hyggeligt og nemt med flaske, tænker jeg. Han skal selvflg. have det mælk, han har behov for og sin væske, men det skal jo helst ikke overtage pladsen fra maden.
Han okser rundt dagen lang og er ofte klam og svedig i hovedbunden. Tilbyder ham derfor ofte vand og han drikker godt og meget, synes jeg. Han er tørstig :)
Hvad tænker du om alt det her? Vil meget gerne have lidt ideer til, hvordan vi kan komme videre.. Jeg bør måske lige nævne, at han sammenlagt sover ca. 2-3 timer om dagen - ofte 2,5.
På forhånd tak,
Charlotte