Svar: Spiser for meget om natten - vil ikke spise om dagen
16. juni 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev :)
Jeg er helt enig med dig i at flasken kl 02/03 bør trappes ud - og ikke umiddelbart erstattes af vand, men egentlig lære ham at sove uden noget på det tidspunkt.
Det vil ofte være passende med 3 flasker i døgnet i 9 måneders alderen og der kan trappes ned til 2 flasker i 10 måneders alderen, men det kan godt være at det hos jer en overgang vil være godt at bibeholde de 3 flasker. Jeg tænker så at I skal prøve at skære lidt i indholdet generelt, så han samlet får 400 ml mme (max 500 ml) af sine flasker, så du på den måde sikrer dig at mængden sikrer ham hans jernbehov, men ikke tager pladsen op for den egentlige mad.
Det kan også være en god idé at tilbyde ham enten mælk eller måske vand af en flaske inden middagsluren, så han på den måde får det ekstra væske i løbet af dagen. Normalt skal børn jo have mælk i deres flasker, men med den alder han har, kan man godt forsvare at give ham en flaske med vand midt på dagen, så hans væskebehov dækkes og så han får fyldt sig det ekstra op, så du med sikkerhed ved, at han ikke behøver søge flasken om natten for at få behovet dækket. Og så kan han stadig få en flaske med mælk, når han puttes om aftenen og så enten omkring midnat eller hen mod morgenstunden.
Du skal være opmærksom på at han ikke bør falde i søvn med flasken i munden. Hvis jeres dreng er blevet afhængig af flaske for at kunne sove, så betyder det at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder ham flasken flere gange om natten.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er her vigtigt at jeres dreng er i stand til at komme videre i søvnen uden at få flaske således uden at behøve hjælp fra dig eller far.
Det er her rigtig fint at han nu sover på eget værelse, fordi det faktisk nogle gange kan gøre at han kan ligge og rumstere rundt og finde en ny stilling at ligge i, klynke lidt i søvne osv. uden at I reagerer med det samme og han på den måde lærer at komme videre i søvnen uden jeres hjælp. Det er helt fint at I forsøger dette. Men det er også vigtigt at han ikke forbinder flasken med at skulle sove og derfor får sin mælk, men derefter puttes eller overgiver sig til søvnen uden flasken i munden ...:)
Jeg håber at ovenstående kan hjælpe lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske