Brev:
Putteterror
18. juni 2012
Alder:
14 mdr.
Putteterror
Hej Helen.
Jeg har længe læst med og synes du giver nogle brugbare og konkrete råd. Nu har jeg meldt mig ind, da jeg har brug for et mere skræddersyet råd.
Problemet handler om søvn, putning og flaske.
Først får du lidt baggrund om vores datter: Hun er en frisk og meget nysgerrig pige. Hun sidder ikke stille et øjeblik, alt skal undersøges. Hun er for nyligt begyndt at gå. Hun går i vuggestue og det virker hun meget glad og tilfreds med. Hun har meget temperament og ved godt hvad hun vil.
Det varierer meget hvor meget hun spiser i løbet af en dag. Nogle dage spiser hun meget lidt og andre dage spiser hun som en bjørn.
Hun står op ca. kl. 6 og spiser morgenmad en halv times tid efter. I vuggestuen får hun frugt kl. 9 og frokost kl. 11. Hun sover fra ca. 11.30 til 14. Efter luren får hun frugt og jeg henter hende kl. 14.45. Ved 16-tiden får hun en bolle, frugt, yoghurt eller lignende. Kl. 17.30 spiser vi aftensmad.
Efter aftensmaden leger vi og ca. 18.45 kommer hun i nattøjet. Derefter sluger hun 220ml vælling imens vi sidder i sofaen. Hun falder til ro og ca. 19.30 forsøger vi at putte hende. Hun får sin sut og sin bamse og bliver lagt i sin egen seng. Men så går det oftest galt. Hun rejser sig op og vi lægger hende ned igen. Så går vi lidt ud af værelset og tilbage igen når hun græder. Ofte bliver hun meget ulykkelig og så tager jeg hende op. Hun stopper med at græde og efter lidt tid forsøger jeg at lægge hende igen. Men gråden bliver værre og værre for hver gang. Til sidst er hun så hysterisk at hun hopper op og ned og den eneste måde vi kan berolige hende på er ved at give hende mælk i flaske. Hun snupper snildt 150 ml. Ofte ender det med at en af os derefter må sidde inde hos hende i op til en time, hvor hun kører hele følelseregistret igennem. Det er lige fra hysterisk gråd til grin.
Vi er meget i tvivl om hvordan vi skal putte hende. Derfor ender det også med at vi gør det forskelligt fra dag til dag. Alt efter hvordan det går. Jeg forstår godt hvis hun bliver forvirret.
Hun vågner gerne mellem midnat og kl.3, og så tager vi hende op til os. Vi har forsøgt at give hende vand i flaske og mælk i kop, men det er bare kun flasken med mælk som får hende til at falde i søvn. Når hun sover får hun lov at ligge hos os resten af natten.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at komme af med flaskerne, men jeg ved simpelthen ikke hvordan. Men putningen er klart vores første prioritet lige nu. Det slider på forholdet og hverdagen når vi skal bruge så lang tid med et grædende barn hver aften.
Hilsen