Brev:
Spørgsmål om den kære søvn - 10 mdr.
18. juni 2012
Alder:
10 mdr.
Spørgsmål om den kære søvn - 10 mdr.
Hej Helen,
Tak for en god brevkasse. Jeg har haft stor glæde af dine svar på det sidste, og har også prøvet at efterleve de forslag du giver til dagsrytmer og måltider. Nu synes jeg, at det ville være dejligt at høre dit syn på min situation.
Jeg har en skøn lille dreng på 9 ½ måned. Han blev født 11 uger for tidligt og var indlagt på en neonatalafdeling i Boston, hvor vi bor, i 7 uger. I USA er man ikke selv indlagt med sit barn, så jeg var der om dagen, men ikke om natten. Da han kom hjem kunne vi hurtigt mærke, at han havde brug for meget faste og trygge rammer. Han blev overvældet af for meget nyt, og havde det bedst med at sidde og putte hos os. Han sov de første mange måneder i vores seng om natten. Han har klaret sig så fint og er nu en stor og glad dreng på 9.5 kg. Han er meget social og elsker at kigge på mennesker og især andre børn og giver dem store smil og grin. Han spiser godt, og udvikler sig som han skal. Der er sket meget med ham den sidste måned. Han er begyndt at kravle og rejse sig op ad ting, og der er to tænder på vej i undermunden.
Min største bekymring er, at han altid har sovet meget dårligt, og jeg synes nu, at han er blevet for gammel til at vågne så mange gange om natten og til at have så korte lure om dagen, også selv om man justerer hans alder til de 7 måneder han ”burde” have været. Han bliver puttet ca. kl 19 og falder som regel i søvn selv i sin egen seng uden for meget postyr. Nogle gange kræver det dog, at jeg sidder og stryger ham over håret eller ryggen. Han vågner 3-4 gange i løbet af natten og hen af morgenen (4-5 tiden) kommer han ind i vores seng. Han bliver som regel ammet lidt hver gang, da det er den letteste måde at få ham til at falde i søvn igen, men jeg tror ikke nødvendigvis, at han er sulten hver gang. Det er nok mere en trøst.
Nogle gange får jeg ham til at sove igen ved at give ham sutten og nusse ham lidt, men så vågner han typisk efter 10 minutter og græder igen. Fra ca. kl. 5 sover han meget uroligt og vågner og pjevser en del, og så vågner han som regel endeligt kl. 6.30. Indtil for nyligt sov han 4 gange i løbet af dagen i 30 minutter ad gangen, men hans første lur har rykket sig lidt, og jeg havde håbet, at han ville begynde at tage færre og længere lure.
For to uger siden kom vi hjem fra en ferie i Danmark, og der sov han i barnevogn udenfor og begyndte at sove 1 ½-2 timer ad gangen. Det forsatte desværre ikke, da vi kom hjem og han er tilbage til at sove 30 minutter ad gangen. Hvis jeg sover ved siden af ham kan han dog godt tage en lang lur, så det virker som han har brug for det, men af en eller anden grund ikke kan komme videre i søvnen, når han ligger i sin egen seng. Herhjemme har jeg ikke en stor barnevogn som i Danmark, og han har ikke mulighed for at stå ude. Hvis jeg går ind og tager ham op, kan jeg som regel vugge ham i søvn igen, men så er det en let søvn, og jeg kan ikke få ham lagt igen uden han vågner.
Hans dag ser sådan ud:
6.30: Op
7.00: Havregrød med frugt, vand af en kop
9.00: Lidt brød med smørost (han er dog ikke vild med brød endnu, så han spiser ikke meget af det) og frugtgrød
9.15/9.30: Første lur på 30 minutter
12.00: Grøntsagsmos med lidt kød eller fisk, vand af en kop
13.00: Ammes, lur på 30 minutter eller længere hvis jeg ligger ved siden af
15.00: Mellemmåltid af yoghurt naturel og frugtmos
16.00: Alt efter hvornår hans sidste lur sluttede tager han måske endnu en kort lur
17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, evt. lidt pasta, vand af en kop
18.00: I bad, gøres klar til natten, leger lidt stille i dæmpet belysning
18.45: Får tilbudt flerkornsgrød og bliver derefter ammet og puttet
Som sagt er han en glad dreng med masser af energi, og han virker ikke som om han lider af søvnmangel, men når han under nogle omstændigheder kan sove længere om dagen, virker det så ikke som om han har brug for den søvn? Jeg er efterhånden også selv meget træt, og kunne virkelig godt bruge en længere nattesøvn og en længere pause eller to om dagen med tid til mig selv.
Jeg ser frem til dit svar!
Venlig hilsen,
Hannah