Svar: Spørgsmål om den kære søvn - 10 mdr.
18. juni 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Hannah
Tak for dit brev og velkommen til : )
Det er helt normalt at børn, især børn født meget før tid, kan have svært ved at sove. Det handler ofte om at de let bliver overstimulerede, de modtager rigtig mange indtryk hele dagen igennem og har meget svært ved at koble fra, når de skal sove. Og det lyder faktisk som om at jeres dreng har rigtig svært ved det.
Du har helt ret i at det ville være rigtig godt, hvis han kunne sove bare én lidt længere lur midt på dagen. Det gør ikke noget at den ene lur er meget kort, men det ville være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på at han en gang dagligt sover mindst 1.5 time. Når og hvis han kan sove 1.5 time i træk, så sikrer du at han kommer godt igennem alle søvnens stadier, det betyder at han får bearbejdet en stor del af dagens oplevelser, at det han oplever lagrer sig og bliver til en erfaring for ham, at han udskiller væskthormon, får styrket sit immunsystem osv. Dagssøvnen er utrolig vigtig og derfor god at arbejde på at sikre ... :)
Og han kan jo godt sove længere lur - som jeg læser dit brev, så sover han faktisk nogle gange længere, hvis du lægger dig med ham og da I var på ferie i DK, så kunne han også sove 1.5-2 timer af gangen, når han var i barnevognen i haven.
Du kan naturligvis ikke putte ham i barnevogn i haven, hvis I ikke har mulighed for det, men jeg tænker om ikke du har mulighed for at gå en god lang tur med ham i barnevognen for på den måde at holde ham sovende ... ? Det vil være okay at trille en tur igennem en park, kikke lidt på egern, måske fodre dem med lidt nødder :) Han kan med fordel sidde op i vognen, kikker på de ting I kommer forbi og blive fyldt rigtig godt op med indtryk, som han søger og gerne vil have, men vil samtidig så kunne kunne lægges ned og puttes, når du kan fornemme at han har brug for det. Og på den måde blive holdt sovende. Det er helt okay at trille med ham for på den måde komme ind i en rytme, hvor hans indre ur begynder at føle behov for den længere lur midt på dagen.
Det vil på samme måde også være helt okay at du selv lægge dig og sover sammen med ham i dobbeltsengen. Træk gardinerne for, så solens stråler holdes ude, frisk luft i rumme og så lægge dig sammen med ham. At mærke din nærhed kan være rigtig godt og vigtigt for ham og du får selv også mulighed for at få lidt hvile, hvilket du naturligvis også kan have stort brug for.
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud i forhold til hans alder. Og det er rigtig dejligt at han lyder til at trives så godt, udvikler sig så fint og rigtig flot at han allerede kravler. Det er så dejligt, når man tænker på at han er født så meget før tid som han er :)
At have et barn der er født meget tidligt, giver naturligt ekstra udfordringer på flere planer og det er her rigtig vigtigt at du giver ham den tid, han har brug for. Det er helt normalt at han vågner flere gange om natten, det handler også om at han er i separationsfasen og dermed prøver at adskille sig lidt fra dig. Denne alder dækker især over 8-10 måneders alderen, den alder, hvor barnet ofte begynder at kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre.
Man oplever det ofte både om dagen og om natten. Om dagen reagerer din dreng sandsynligvis, når du går fra ham. Han græder, også selvom du kun går ind i et tilstødende lokale og han viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt, når han ser dig igen.
Når han skal puttes om aftenen er det også svært. Han har svært ved at blive ladt alene og behovet for at du er der, er større nu end tidligere. Det samme gælder, ved opvågningerne om natten. Den store motoriske uro han har i kroppen, fordi han motorisk bruger sig selv mere og mere, gør at han om aftenen og natten har svært ved at ligge stille. Han får sig lagt i stillinger han ikke selv kan komme væk fra, ligger f.eks. i kravlestilling og rokker frem og tilbage, banker måske hovedet ind i sengegavlen osv. Det kaldes for "headbanging" :)
Han er altså lige nu i en fase, hvor han skal finde ud af at I forældre er der, selvom han ikke kan se jer. Det er noget som tager rigtig lang tid, faktisk er de fleste børn omkring 16 måneder inden de helt forstår at man er der, selvom man ikke kan ses med det blotte øje. Separationsfasen er en periode, hvor barnet er lidt mere sårbart overfor at far eller mor ikke er i nærheden. Det er altså en fase, hvor barnet har brug for at være tilknyttet for at kunne separere sig ... barnet klynger sig lidt ekstra til jer, for at kunne slippe jer :)
Det er rigtig fint alt det du allerede gør, - forsøger at skabe en fast plan og rytme for dagen, holder et trygt og godt putteritual osv. Det du skal arbejde på er umiddelbart den lidt længere middagslur, og dette ved nogle gange at lægge dig med ham og andre gange at trille ham en lang tur :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske