Brev:
Ser skemaet fornuftigt ud?
19. juni 2012
Alder:
7 mdr.
Ser skemaet fornuftigt ud?
Kære Helen.
Vi har en skøn pige på 7 måneder (født d. 19/11-11), tre uger før termin, altså 37+0.
Vi er godt i gang med skemad, og hun er rigtig dygtig til at spise nu. Maden bliver ikke skubbet ud igen og hun øver sig i at tygge med sine to tænder i undermunden.
Nu er vi nået til et punkt hvor vi er tænker meget over om vi mon “gør det rigtigt”.
Isabel styrer 100% selv dagene, det har vi praktiseret siden fødslen, så vi vækker hende ikke fra lure og kører ikke et fast dagsskema. Hun har selv justeret en rytme ind som kører godt +/- et par timer.
Dagene ser nogenlunde sådan her ud:
Vi står op mellem 6.30 og 8.30 (oftest ved 8 tiden). Så får hun cirka 1½ dl havregrød med lidt frugtmos. En times tid efter grøden får hun en flaske med cirka 175 ml mme.
2-2½ time efter vi er stået op bliver hun puttet til første lur og hun sover gerne 2½ time.
Når hun vågner (omkring klokken 13) får hun mellem 1½ og 2 dl risgrød med lidt frugtmos og cirka en times tid efter det får hun en flaske med cirka 175 ml mme.
2-2½ time efter hun er stået op bliver hun puttet til anden lur og sover gerne 2½-3 timer.
Når hun vågner igen (omkring klokken 18) får hun mellem 1 og 1½ dl grøntsagsmos, oftest kartoffel-gulerodsmos. Og en times tid efter det får hun en flaske med 175 ml mme.
Mellem 20 og 22 bliver hun puttet for natten (uden en flaske mme) og når vi går i seng omkring klokken 23 får hun en drømmeflaske med 200 ml mme. Vi hører derefter ikke mere til hende før næste morgen når vi står op.
Ser det nogenlunde fornuftigt ud?
Hun får agurk og peberfrugt at gnave på og er blevet bedre til at håndtere “klumper” selvom det oftest ender ud i host og tæt-på opkast. Jeg har prøvet at give hende lidt bondebrød med leverpostej, men det kastede hun op af, så det venter vi lidt med.
Hun virker til at trives, hun er en meget glad pige som sjældent er ked af det - det er oftest hvis hun er træt at hun kan blive lidt vrissen. Hun udvikler sig perfekt ud fra sin alder.
Det eneste jeg er virkelig i tvivl om er hendes vægt. Den 22/5 blev hun vejet til 8,3 kg og i dag d. 19/6 vejer hun 8,5. Hun er 70,5 cm lang. Vi havde en meget dum opstart med amningen hvor hun tabte sig indtil hun kom på flaske da hun var 5 uger gammel, så jeg er meget OBS på vægten. Måske mere end hvad godt er =) Hun vejede 3000 gram og var 49 cm lang ved fødslen (som skrevet, tre uger før termin).
Jeg håber mit noget rodede brev giver mening.
Med venlig hilsen
Mor, far og Isabel