Svar: Ser skemaet fornuftigt ud?
19. juni 2012
Alder:
7 mdr.
Kære mor, far og Isabel
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det er helt okay at I lader Isabel regulere sin rytme. Det lyder som om at hun trives, udvikler sig rigtig godt og også sover godt.
En dagsplan lavet ud fra jeres oplysninger ser således ud:
Morgen: Havregrød med frugtmos.
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Risgrød med frugtmos
Flaske og puttes til middagslur
Aften: Grøntsagsmos
Flaske
Puttes til natten
Sen aften: Drømmeflaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Mit forslag er at I nu begynder at tilbyde hende mere rigtig mad, det vil sige mad med lidt mere bid og især mad med mere smag. Det vil være rigtig godt at hun får kød, fisk, flere former for grøntsager, ris-retter er godt at begynde med nu. Maden skal tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad, og den skal smage af noget.
I kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Grøntsagsmos kan med fordel gives både til frokost og om aftenen og I må gerne bruge rester fra aftensmaden og give det til frokost.
Der skal nu tilsættes kogt kød og fisk til grøntsagsmosen. Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. I kan lave kødboller, som I har liggende i fryseren, men I kan også give hende indmaden af en frikadelle, hvis I får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og I kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og hun må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Lidt sovs på grøntsagsmosen til at give smag og tilføre lidt ekstra fedtstof, det kan være lidt smørsovs eller lidt tomatsovs. Hvis I skal have en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomat med lidt milde krydderier som timian og oregano, så må I også gerne give hende dette.
Hun skal have de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, så hun får flere fibre, mere jern osv. via kosten. Ligesom hun også meget gerne må få ristede rugbrødsbjælker og lignende brødskorper i hånden at gumle på.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Morgen: Havregrød, vand af kop.
Formiddag: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Lille flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop. Hvis hun sover om eftermiddagen, må I springe dette måltid over.
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det vil være rigtig godt med forskellige risretter, retter med sovs osv. nu og derudover kan hun få f.eks. kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Drømmeflaske
Det er godt at give hende fire flasker dagligt med den alder hun har og det vil være fint at skrue ned til 3 flasker, når hun bliver 8-9 måneder. I 10-12 måneders alderen vil 2 flasker (400 ml mme) dække hendes behov for jern, så hun ikke behøver ekstra jerntilskud.
Med hensyn til hendes vægt, så passer hendes vægt og højde meget fint sammen, når jeg ser på hendes kurve i Livets Bog her på siden. Jeg kan godt se at hun er vokset lidt mere i længden end i højden, men det er okay. Børn kan godt vokse i ryk, så de nogle gange vokser i længden og andre gange mere i vægten. Det der er vigtigt er at hun stadig tager på og vokser fint og at de to ting passer sammen :)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej - og jeg vil også anbefale jer at købe min bog "Helens bog om børn og mad", som indeholder dagsplaner, opskrifter osv. og som guider jer igennem de forskellige faser fra skemad, til mad der indeholder mere bid, mad i stykker og indtil hun spiser familiemad :)
Fortsat god appetit og fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske