Svar: Vores datter vågner om natten - 7 mdr.
19. juni 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Matilde
Tak for dit brev :)
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten at jeres datter får både mad og mælk nok hele dagen igennem. Mæthed skal skabes fra morgenstunden og med den alder jeres datter har nu, vil det være rigtig godt hvis hun kan spise 2 grødmåltider og 2 grøntsags/kød/fisk måltider dagligt og derudover også få mellemmåltider, vand af kop og 4 flasker mælk i døgnet.
Hendes behov for mælk er naturligt stadig stort og det handler ikke kun om at sikre hende næring nok, men også om at sikre hende væske nok. De fleste børn vil samlet drikke ca 750 ml mælk via de fire flasker i denne alder og derudover skal hendes væskeindtag dækkes af det vand hun kan drikke af en kop.
De fire flasker vil ofte ligge hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. På den måde sikres både hendes behov for mælk/væske og plads til den øvrige mad. At sove igennem i denne alder betyder at kunne sove fra ca. midnat og til næste morgen tidlig uden mælk.
Jvf. også den dagsplan jeg har sendt i et tidligere svar til dig :)
Hvis jeres datter får flaske midt nat, altså f.eks. kl 03, så vil det være en rigtig god idé at I forsøger at trappe indholdet i denne ud, så hun får mindre og mindre og tilsidst lærer helt at undvære :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske