Svar: Gråd og amning om natten
19. juni 2012
Alder:
6 mdr.
Kære L
Tak for dit brev. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, for der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer :)
For det første skal du naturligvis være sikker på at han ikke ligger og græder, klynker, virrer med hovedet og i det hele taget sover uroligt, fordi han har ondt. Det kan f.eks. være ondt i ørerne og det er her helt normalt at det netop gør ondt, når han har sovet lidt, fordi trykket i ørerne øges når han ligger ned.
Det vil være en god idé at få hans ører tjekket af en ørelæge (du behøver ikke henvisning, men kan bare bestille tid). Det vil også være en god idé at du forsøger at elevere hans hovegærde, så han ligger højere med hovedet og så trykket på den måde falder. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden af sengen.
Udivklingsmæssigt sker der også rigtig meget med ham nu og alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten. Han drømmer rigtig meget og han kan sagtens klynke, være urolig når han sover og virke både sovende og vågen på samme tid, fordi han har rigtig meget drømmesøvn.
Motorisk udvikler han sig også og triller mere og mere omkring, får lagt sig i stillinger som han ikke selv mestrer at komme væk fra og kan godt om natten virke irriteret over dette, så han klynker irriteret fordi han har brug for stillingsskift. Atlså at han lige skal trækkes ned og ligge på midten af sengen, vendes om på siden, få dynen over sig, som han har sparket af osv. Det er helt naturligt at han har brug for dette.
Det kan nogle gange være en rigtig god idé at fjerne tremmerne fra den ene side af sengen og koble hans seng sammen med din. Så han kan ligge i sin egen seng, men så du stadig kan berolige ham med dine hænder og nærhed i løbet af natten, når han har brug for at mærke dig for at kunne falde til ro og komme videre i søvnen igen.
Og så er der naturligvis alt det med dagsrytmen, indtaget af mad og mælk hele dagen igennem osv. som naturligt også spiller ind. Og det er rigtig vigtigt at du er opmærksom på at han skal have både mad og mælk nok hele dagen igennem og at den rytme han har om dagen også påvirker hans søvn om natten. Jvf. den plan for dagen jeg tidligere har sendt dig - også i forhold til at holde fokus og hjælpe ham med at spise :)
Du nævner at du på sigt gerne vil stoppe med at amme og gå over til at give flaske og jeg synes derfor at det er en god idé at du forsøger med en flaske nu. Du kan give modermælkserstatning eller vælling. Begge dele mætter mere end modermælk og kan godt være det din dreng har brug for, for at sove et lidt længere søvnstræk. Det er bestemt et forsøg værd. Og da du ønsker at trappe ud af amningen stille og roligt, så er det også vigtigt at han vil tage imod en flaske. Han er så gammel nu at det ikke er sikkert han vil acceptere flasken, så du skal måske gøre en ekstra indsats for at få ham til at tage den ... men det vil være nødvendigt, hvis du stopper amning. Hans behov for mælk/væske er stadig stort og han vil naturligt ikke kunne drikke nok, hvis han kun skal drikke af en kop.
Du skal ikke fokusere så meget på mængden af skemad om dagen, det gør ikke noget hvis han kun spiser 1/2 dl af gangen, hvis du så sørger for at han får mange små måltider hele dagen igennem og også får sit behov for mælk stillet. Og så kan du godt prøve at give ham en flaske aften eller sen aften og se om det vil gøre en forskel hos jer :)
Han kan få flasken i sin seng, så du starter med at putte ham, der hvor du ønsker han skal sove og lader ham drikke sin mælk der. Så skal han ikke flyttes undervejs, putteritualet bliver ikke opdelt og han vil måske også af den grund kunne sove bedre videre :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske