Svar: Uopmærksom, når jeg giver flaske
20. juni 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at børn i din drengs alder begynder at være så opmærksomme på verden og hvad der sker omkring dem, at de ikke kan koncentrere sig på helt samme måde som før, når de skal spise. Han begynder at kunne se længere, opfatter rummet han er i på en anden måde, han begynder at skelne mere og mere bevidst om han er hjemme eller ude osv.
Den ekstra store opmærksomhed på verden gør, at han let lader sig forstyrre, når han spiser, han tager fat, spiser lidt, slipper, kikker på dig, pludrer til dig, tager fat igen, slipper igen og kommer far ind i rummet, så kikker han efter ham og vil måske pludselig ikke have mere at spise, fordi det er mere spændende at kikke efter far.
Samtidig sker der i denne alder også nogle ændringer i barnets søvn, mange oplever at barnet powernapper lidt mere i denne alder og man kommer meget let ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem.
Det er en rigtig god idé at du forsøger at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det vil også være en rigtig god idé at du forsøger at skabe en rytme hvor han får mælk i forbindelse med at han skal sove. Nogle gange kan det være en idé at man både giver lidt mælk, når han vågner og så giver mælk igen inden han skal sove. Det gælder uanset om man ammer eller giver flaske :)
På sigt vil det også være rigtig fint at have en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og får mælk inden han skal sove igen ...
Det kan nogle gange være en god idé at lægge en skiftning ind imellem måltidet, så du starter med at give ham flasken og når han så slipper, pludrer osv. så pludrer du naturligt med ham, anerkender hans lyst til at pludre og snakke med dig, så skifter du ham og så får han flaske igen.
Det kan være en idé at give flasken i soveværelset, nedrullede gardiner osv. som skærmer ham. Nogle børn vil også have glæde af at få flasken direkte i barnevognen eller i sengen hvor de skal sove.
Men ellers så må du nyde at han er så bevidst om at du giver ham mad og at han nyder denne stund og derfor pludrer lystigt med dig, når det er spisetid :) Han er uopmærksom på flasken, men ikke på dig og det er også dejligt :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske