Brev:
Trøst om natten ved de mange opvågninger
20. juni 2012
Alder:
8 mdr.
Trøst om natten ved de mange opvågninger
Hej Helen!
Jeg skriver igen til dig for at få endnu et godt råd:-)
Og tak for dit råd sidst ift vores datters seperationsangst - vi overøste hende med tryghed, droppede målet med at lære selv at falde i søvn væk fra brystet osv - og efter en lille uge, var der ro på igen!
Så nu praktiserer vi "se-til-metoden" både i barnevognen og i vuggen - og det går rigtig godt. Nogle gange går jeg fra og til 5-6 gange - andre gange kun to, før hun falder i søvn. Dejligt!
Dog har jeg brug for hjælp til, hvad vi så gør når hun vågner igen - og det gør hun MANGE gange hele aftenen og hele natten. Ca. hver time, hver halvanden time - og enkelte gange kun hver tredje time. Hun vågner 90% af gangene grædende, og som tidligere skrevet, kan jeg slet ikke trøste vha bamser, aen, klude, vuggen osv - det irriterer hende bare. Kun ved at lægge hende til brystet - falder hun til ro - og jeg kan lægge hende tilbage i vuggen halvsovende, hvor hun så selv lægger sig til.
Når jeg lægger hende til brystet, tager jeg hende fra og til - så hun bare lige får trøsten men ikke spiser sig mæt - men det har jeg efterhånden gjort i mange måneder nu - og det er stadig det samme. Hvad gør jeg nu? Skal hun have en "kold tyrker" - og jeg bare lader hende græde enten i mine arme eller i vuggen - uden brystet - eller? Jeg har prøvet det noglegange - bare lade hende græde (trygt) i min favn og brokke sig - og så er hun som regel vågen i 1-1½ time inden hun overgiver sig til søvnen igen.
Jeg er klar over, at vi har gang i en dårlig søvnassociation - men aner ikke helt hvordan, vi skal bryde den nu. Tager det bare lang tid?
Min mand har prøvet at putte et par gange, og når hun vågnede der, kunne han trøste hende i armene - men hun søger helt vildt efter mine bryster selvfølgelig - så det er sværere her. Og min mand arbejder meget aften/nat - så hun skal jo lære det hos mig!
Vi vil prøve at flytte på eget værelse indenfor de næste to uger - men jeg har brug for en strategi for, hvad jeg gør hver time/hveranden time , når hun vågner - så jeg kan virke sikker og tydelig overfor hende. Jeg frygter jo, at jeg kommer til at sidde på en stol ved siden af tremmesengen og "amme" hele natten :(
Et sidste andet spørgsmål: Hun vil endelig tage flaske (!), så de aftener hvor min mand skal putte, får hun flaske inden putning - men jeg vil jo gerne fortsætte amningen lidt endnu - men kan hun godt finde ud af, at nogle aftener blir' hun ammet - andre får hun flaske? Forvirrer det hende? Og hvis der nu går noget tid imellem min mand putter hende/giver flasken - kan hun så godt "huske" den? Hun elsker stadig brysterne, men er efterhånden noget urolig ved dem - kan min mælk være enten aftagende eller mindre fed nu - så hun måske ikke mættes af den godt nok? Selvom de stadig er fyldte, kan jeg mærke...
Hilsen Nadia