Brev:
Nattesøvn - 21 mdr.
20. juni 2012
Alder:
21 mdr.
Nattesøvn - 21 mdr.
Hej Helen
Sidst jeg skrev ang. nattesøvnen var omkring årsskiftet og der er heldigvis sket meget (=fremskridt) siden.
Dengang sov vores datter kun i vores seng og fik sutteflaske med MME flere gange i løbet af natten. I starten af det nye år fik vi købt en tremmeseng hvor den ene side kunne tages helt af (på din anbefaling) som vi satte helt op ad vores seng. Vi gjorde meget ud af at snakke om hvor fin en seng det var med megen "Nøj" og "Ih" fra vores side ;-) Og prinsessen fandt sig i at blive lagt i den og har sovet i den lige siden! (så nu har Mor og Far en HEL seng til deling! :-) ).
Samtidig gav vi os til at lave MME-blandingen i flaskerne tyndere og tyndere og efter nogle uger var MMEen helt udfaset så der kun var vand i flasken. Så nu er der ikke længere et problem med at flaskerne kan tage appetitten eller give tandproblemer fordi de bliver givet efter tandbørstningen.
Tidligere vågnede hun mange gange i løbet af natten og skulle have flaske mange af gangene for at falde i søvn igen og kunne godt komme op på at få 8dl væske i løbet af natten. Hun vågner stadig lidt op mange nætter men de fleste gange kan det nu klares med bare at lægge en hånd på hende når hun begynder at klynke, så sover hun videre uden at komme helt op til "overfladen". Og så er der nogle enkelte gange hvor hun lige får en ekstra flaske fordi hun vågner helt op et par timer efter at hun er faldet i søvn (når hun vågner helt er det typisk sidst på aftenen og ikke om natten).
Så der er sket et væsentligt fremskridt.
Jeg er desuden stoppet med at amme hende. Jeg ville gerne amme hende gennem vinterhalvåret aht. immunforsvaret og ammede hende derfor hver aften inden puttetid indtil starten af april (obs - der var mindre og mindre mælk så ikke noget der forstyrrede appetitten). Derefter lod jeg det være op til hende. I starten spurgte hun efter "bryst" når vi gik op for at putte, et par gange var der nogle aftener hvor vi hoppede over fordi hun ikke spurgte, og i maj tror jeg stort set ikke hun har fået en eneste gang og vi er altså nu stoppet helt. Det var hyggeligt så længe det varede og jeg har det rigtigt godt med at hun selv har været med til at styre nedtrapningen og ikke fået noget "frataget".
Men nu kunne jeg godt bruge dine tanker om hvad vi kan gøre for at komme videre.
Der er mange informationer jeg synes skal med så jeg kan ligeså godt med det samme advare om at det bliver en af de lange mails…
Det skal lige indledningsvis siges at vores datter er en glad, aktiv pige som trives i dagplejen. Hun var (og er vel stadig) et signalstærkt barn (også kaldet sensitiv) som lille og søvn har altid været en udfordring - efter min opfattelse ofte fordi hun har haft for travlt med at opleve verden til at give slip og lægge sig til at sove. Den signalstærke/sensitive side af hende er ikke noget vi er bevidste om at hun bliver præget af længere (er meget åben og udadvendt) udover måske søvnen, men vi har det i baghovedet hvis der er en reaktion efter særlige aktiviteter. Sprogligt er hun meget stærk. Forstår stort set alt vi siger og vi forstår også 80-90% af hvad hun siger (det er ikke altid korrekt udtalt og nogle ord udtales ens men der er ikke nogen tvivl om at hun selv ved hvad det er hun vil sige) hvilket naturligvis er en kæmpe fordel ifht. at kunne kommunikere.
Når vi putter foregår det normalt på denne måde:
Efter at have spist aftensmad er der tid til at lege lidt og 10-15 minutter før vi skal til at stoppe nævner vi det for hende et par gange "vi skal snart op at sove" så hun er forberedt.
Så går vi op (vi har 2 etager) i badeværelset hvor hun får børstet tænder, skiftet ble og nattøj på (ca. hver 3.dag får hun et bad først). Så løber hun selv ind i sin seng, får sine 2 sovedyr (også noget der blev introduceret efter jul med stor succes) og spørger straks efter sutteflasken. Hun har aldrig brugt sut - er det sidste halve år begyndt at bruge en til middagsluren fordi de andre i dagplejen også har en og kan nogle gange finde på at bede om en hvis hun er lidt pylret men kommer selv og afleverer den igen. Der ligger også en i sengen men det er ikke tit den bliver brugt - når der skal soves er det sutteflasken der duer og så ryger sutten ud.
Ofte er det mig der gør hende klar til putning mens min mand gør sig klar, andre gange gør han hende klar mens jeg ordner noget praktisk og så går jeg normalt op og siger godnat når hun ligger i sengen. For at forklare hvorfor jeg går fortæller vi at ”Mor skal ordne vasketøj” (hvilket også er rigtigt mange aftener) og at jeg kommer og sover senere. Og det accepteres normalt.
Tidligere nåede hun de fleste gange at falde i søvn med flasken hvis hun fik ca. 2,8dl men nu er der mange gange hvor hun stadig er vågen bagefter. Når hun har tømt første flaske beder hun om at få en mere. Det gør hun også efter næste flaske (og næste igen hvis hun får en mere og ikke er faldet i søvn) så når hun beder om 2. flaske siger vi til hende at det er den sidste (hun ved godt hvad det betyder). Vi laver så flaskerne lidt mindre så hun totalt får ca. 3 dl (nogle gange 4).
En af os går i seng med hende. De fleste gange hendes far da det går bedst. Nogle gange lægger han sig ved siden af hende med det samme - andre gange kan han lige gøre sig færdig med tandbørstning o.l. mens hun får første flaske. Når hun så har tømt 2.flaske vender hun sig nogle gange om på siden og falder i søvn. Andre gange beder hun om en flaske mere, får at vide at "det var den sidste men du kan få Fars arm" og det accepterer hun som regel. Så når Far putter sover hun normalt efter 15-30 minutter. Der er selvfølgelig også nogle gange hvor det er en længere omgang med protester fra hendes side og nogle gange kan det ende med at hun får 3. flaske men vi undgår det så vidt muligt for at hun lærer at vi mener det når vi siger ”sidste”.
Til gengæld falder hun normalt i søvn med 3. flaske de få gange hvor hun får den efter at have protesteret i 30-45 minutter. Nok som en kombination af at være ekstra træt efter protesterne og det at hun slapper af og ligger stille (og mærker trætheden) mens hun får flasken.
1 – Hun må gerne sove hos os men vi vil gerne have mere voksentid
Hun sover altså stadig i vores soveværelse. Hun skal være storesøster inden for de næste par uger og vi kunne godt have set en fordel i at hun var begyndt at sove for sig selv inden, for ikke at blive forstyrret om natten af den lille ny, men så længe hun har brug for den fysiske nærhed med en arm lagt på i løbet af natten synes jeg bestemt også hun skal have lov at sove sammen med os. Og hvis hun vågner helt er det slet ikke praktisk for os at skulle til at ”løbe” efter hende, det er nemmere når hun er lige ved siden af. Og så kan jeg heller ikke komme uden om at jeg synes det er super hyggeligt at vågne sammen med hende om morgenen især i weekenderne når der tumler en glad krøltop over i vores seng  Så lige nu er min tanke at forudsat begge børn kan sove i vores soveværelse uden at forstyrre hinanden så får de lov til det indtil de så f.eks. sammen kan flytte på et andet værelse så de ikke skal derind alene. Altså forudsat at den ene ikke forstyrrer det for den anden.
Det som jeg til gengæld godt kunne tænke mig at lave om på er at den der putter i højere grad kan ”slippe ud” igen. Min mand har faktisk nogle gange med held givet hende første flaske, tændt babyalarmen og fortalt at hun bare skal kalde på Far så kommer han (hun har forstået hvad en babyalarm bruges til) og er så gået ud. Hun har så kaldt når flasken var tom og et par gange er hun faldet i søvn mens hun har drukket 2.flaske. De andre gange har der været behov for at han blev der så hun kunne ”få armen” når flasken var tom.
Der er også nogle gange hvor han kan liste ud når hun er faldet i søvn. 15-30 minutter er acceptabelt ifht. hvor lang tid det tager at falde i søvn når han putter hende men mange gange sover hun så uroligt at han i praksis ikke kan gå efter hun er faldet i søvn – fordi hun klynker/vågner op hvis han prøver at trække armen til sig. Så de fleste gange går han ”rigtigt” i seng når hun skal sove. Jeg bruger så oftest tiden på noget praktisk (pakke næste dags taske, vasketøj, oprydning i køkkenet o.l.). Men resultatet er bare at vi stort set ikke har noget voksentid. Og det vil jeg gerne have lavet om på.
Umiddelbart tænker jeg at de gange hvor Far putter er det nok et spørgsmål om flere gange at prøve den med at tænde babyalarmen og gå. Så hun vænner sig til det.
2 – På et tidspunkt skal vi have udfaset sutteflasken
a) – Kan for meget væske være et problem?
Lige nu betragter jeg ikke sutteflasken som et problem selvom hun vel ”officielt” burde være for gammel til sutteflaske. Der er som sagt kun vand så jeg kan ikke se det gør nogen skade udover at hun skal vænnes af med den på et tidspunkt. Men det skal børn der bruger sut om natten jo også. Det største problem som jeg ser det er at hun får så fulde bleer så jeg er begyndt at skifte hende omkring midnat for at sikre at det ikke løber igennem inden næste morgen. Udover at det er lidt bøvlet (jeg gør det i hendes seng for så vågner hun som regel ikke af det) så ved jeg ikke om det kan være usundt med for megen væske – om hun kan få skyllet for mange mineraler e.l. ud af nyrerne eller sådan noget? Det har til gengæld været meget betryggende de få gange hun har været syg at jeg vidste at jeg ville få noget væske fyldt på hende om natten.
b) Sker der noget ved at lade hende være med til selv at udfase den?
Med amningen var det rart at vi kunne udfase uden at hun faktisk opdagede det. Hvis vi kunne gøre noget tilsvarende med sutteflasken ville det være dejligt. Det går nok ikke helt så nemt for nu har sutteflasken jo taget pladsen lidt for amningen og der er ikke umiddelbart noget der går i stedet for sutteflasken. Men jeg tænker at det nok er ekstra svært at stoppe med flasken når nu der komme en bette søster/bror som får bryst og måske senere flaske. Måske kan hun om et år overbevises om at det kun er små børn der får flaske så det har hun ikke brug for længere.
Vi har prøvet at indføre en godnatgrød eller godnatbanan. Hun har godt villet spise lidt men det er sket inden tandbørstningen og resten af putningen så har ikke haft den store indflydelse på det at falde i søvn. Og det er ikke min opfattelse at det er sult der er problemet når hun skal sove så det har vi droppet igen da det bare trak det længere ud før vi fik hende i seng. Har du en kommentar til den fortsatte brug af sutteflaske og et forslag til hvordan vi på et tidspunkt kan udfase den?
Tandbørstningen er stadig lidt en kamp som jeg nu tager som det første når vi kommer ud på badeværelset i stedet for til sidst hvor hun i forvejen er træt af at ligge stille. Så jeg ville være ked af hvis det er noget med at give hende en banan i sengen og så skulle til at børste tænder igen på det tidspunkt hvor hun måske for alvor er blevet træt og usamarbejdsvillig.
Jeg kunne også godt tænke mig at indføre godnatsang eller godnathistorie i putteritualet. Dels fordi jeg synes det kunne være hyggeligt og dels for at der er noget til at tage over for sutteflasken på et tidspunkt. Vi (=som oftest Far da han putter hyppigst) læser nogle gange Peter Plys når hun er kommet i seng. Det kan hun også godt lide men hun vil have flasken med det samme hun kommer i sengen. Så det er ikke sådan at vi kan bruge historien til at hun ligger stille og kommer til at føle sig træt i stedet for med flasken. Det burde måske også være en bog med knap så svære ord?
Vi har en børnesangbog i billedbogsformat og den kan hun rigtigt godt lide og finder nogle gange når vi leger i stuen. Men hun har sjældent tålmodighed til at høre hele sangen før hun er bladret videre og vil have sunget noget af den næste. Hun elsker bøger men det er mest noget med selv at bladre i dem. Henne i dagplejen får de også læst historier og dagplejeren fortæller at et af de ældre børn nogle gange holder hende for munden fordi hun snakker så meget med så han ikke kan høre noget. Men herhjemme er det oftest kun hos Far hun har ro til at sidde og høre oplæsning. Jeg vil ellers rigtigt gerne læse højt for hende. Men når vi skal læse bog vil hun oftest have lov til selv at bladre frem og tilbage.
Måske skal hun være lidt ældre før hun har tålmodigheden til at sætte pris på at ligge/sidde stille i lidt længere tid og høre historie?
Har du ellers nogle forslag til hvad vi kan gøre?
3) Hvis Mor putter er der dømt leg.
Min mand har det sidste år rejst ca. 1 gang om måneden og så har det selvfølgelig været mig der har puttet. Her går det desværre sjældent så nemt. Et par enkelte gange er hun også relativt hurtigt faldet i søvn men de fleste gange har det været en længere omgang hvor der er gået 1-1½ time før hun er faldet i søvn. Nogle gange har hun grædt og protesteret over ikke at få 3. flaske. Andre gange har hun bare været i total hopla – sat sig op i sengen, stået, hoppet, pillet ved Mor, smidt sovedyrene ud af sengen og selv kravlet ud (over Mor) og samlet dem op igen, tilbage i sengen, sidde og snakke lidt med sig selv, prikke lidt til Mor osv.
Vi er som forældre begge meget omsorgsfulde og hensynstagende så der er ikke tale om den strenge Far og den bløde Mor men generelt set siger jeg nok mindre nej end min mand (ud fra devisen om at tænke over om det er nødvendigt at sige nej eller man bare gør det per automatik og at hun lærer ved at eksperimentere og prøve nye ting) men synes til gengæld jeg er meget opmærksom på at være konsekvent NÅR jeg siger nej.
Når jeg lægger mig med hende og har givet hende 2.flaske lader jeg som om jeg sover for netop ikke at indbyde til leg. Og de sidste par måneder hvor jeg pga. graviditeten har følt mig klar til at gå i seng kl.18 nogle af de gange hvor vi har været alene sammen har jeg ikke haft noget problem med også at nå at falde i søvn under 2.flaske. Der har faktisk været en enkelt gang hvor jeg endte med at græde mig i søvn fordi jeg blev så frusteret over at hun ikke sov selvom hun tydeligt var træt (og især ville være det når vi skulle op næste morgen) og fordi jeg selv desperat trængte til at lukke øjnene og bare slet ikke havde brug for at hun hoppede rundt på mig, undersøgende nev mig (ikke for at genere, det ved jeg godt) og nogle gange kom til at give mig en ”skalle” fordi hun kastede sig fra sin seng ind over mig i et kærligt kram.
Overskuddet er heldigvis lidt større fra min side nu. Jeg har puttet de sidste to nætter fordi min mand skulle noget om aftenen og begge gange har taget 1-1½ time. Første nat fik hun et frustrationsanfald hvor hun lå og vred og vendte sig i sin seng og slog og sparkede omkring sig. Til sidst fik jeg lov at tage hende op på mig hvor hun faldt lidt til ro og til sidst i søvn mens jeg holdt om hende, aede og sang lidt. I går virkede det mest som om hun bare ikke var træt (eller ikke klar over at hun var det). Hendes seng er jo åben mod vores og for at få lidt ro på hende lagde jeg mig med bøjede ben så jeg blokerede for at hun kunne komme ud og greb hende og lagde hende tilbage i sengen når hun prøvede at kravle over mig. Det blev ikke vel modtaget…
Det blev ikke et rigtigt frustrationsanfald men virkede som lidt mere påtaget gråd hvor jeg også til sidst fik lov at holde om hende og hvor hun sagde at hun var ked af det. Hun kunne ikke sige hvorfor men svarede ja da jeg spurgte om det var fordi hun skulle blive i sengen. Jeg prøvede at forklare at når man skal sove så skal man blive i sin seng. Jeg kan ikke helt huske hvad der så skete men på et tidspunkt er vi begge faldet i søvn.
Når hun synes hun skal ud og tumle rundt kunne jeg godt se fordelen i at hendes seng var lukket. Vi har stadig den gamle tremmeseng (med alle 4 sider monteret) stående men når hun er vant til at kunne komme ind og ud af sin seng tænker jeg at det kommer til at virke som en straf hvis vi giver os til at bruge den. Det vil også gøre det sværere at lægge en hånd på hende om natten da vi næppe kan få armen gennem tremmerne. Den afmonterede side på hendes nuværende seng kunne måske bindes fast hver nat når hun får flasken som tegn på at nu skal hun blive der men jeg ved ikke om det er helt sikkert hvis hun står og hopper op ad den, fingre der måske kan komme i klemme, brugen af snor hvor man skal sove osv. Og igen skal et helst ikke ende med at søvn associeres med straf og vi skal gerne kunne nå hende. Men når hun skal have middagslur er der også nogle gange hvor hun protesterer voldsomt i barnevognen, vil op at sidde og ikke virker træt for så 30 sekunder senere at ligge i den dybeste søvn. Der virker det som om fikseringen med selen (plus at moren går op ad en bakke så hun tvinges til at lægge sig) får hende til at mærke at hun er træt og falde i søvn.
4) Hun kommer for sent i seng.
Omkring jul puttede vi ca. 19.30. På din anbefaling prøvede vi at rykke det til ca. 21 for at sikre at hun var ordentligt træt så hun faldt hurtigere i søvn. Det har bare knebet med at få rykket tilbage igen. Så de fleste gange bliver hun puttet omkring kl.20.30. Men virker altså ikke nødvendigvis træt. Og hun har stadig brug for at få ca. 11 timer så selvom vi først vækker hende kl.7 mangler hun stadig en time hvis hun først er faldet i søvn kl.21 (og mere hvis Mor har puttet så den er blevet henad 22…).
Vi prøver at spise aftensmad 18-18.30 men det bliver ofte 18.30-19. Og så bliver det nemt sent inden man lige har fået ryddet væk, nået at lege med hende og gjort klar til putning. Så er klokken pludselig 20.30 før hun er i seng. Så vi har svært ved at nå at få hende gjort klar til putning kl.19.30 hvis vi også skal nå lidt tid sammen og er også lidt bekymrede for om hun vil være træt nok.
I weekenden prøver vi at holde rutinen fra hverdagene men da vi forældre ofte også er trætte bliver den tit 8 før vi står op og så passer det med at hun selv vågner (efter de ca. 11 timer) og er en glad lille krøltop. Det resulterer så i at hele programmet bliver lidt rykket så mange gange bliver den 14 før hun får sin middagslur. Og måske derfor har vi de sidste måneder flere gange oplevet at hun har fået meget korte middagslure. Et par enkelte gange er det endt med at hun slet ikke har lagt sig til at sove.
Jeg ved ikke om det er fordi hun er blevet ældre og skal aktiveres mere om formiddagen for at være træt nok til at sove (vi har ikke samme aktivitetsniveau som de 2 ældre børn hun passes med ) eller om det er fordi hendes biologiske ur er blevet stærkere og siger at hun plejer at vågne ca. 14.30 og derfor bliver det kun til 45-60 minutter hvis hun først kommer ud at sove kl.14. Henne i dagplejen sover hun normalt 2-2½ time. Og hun virker også træt når vi lægger hende ud at sove i weekenden. Men hun er vel at mærke ikke mærkbart nemmere at få til at sove om aftenen de gange hvor hun kun har fået en kort eller ingen lur selvom man skulle tro hun var mere træt.
Jeg læste et sted at børnene også kan blive så trætte at de ikke kan falde i søvn – jeg tror det var en del af problemet i forgårs. Men i går kom vi så i seng kl.20 og så virkede hun bare slet ikke træt.
Jeg ved godt du snakker om søvntog og at man skal tage dem op hvis de ikke er trætte. Men jeg tænker det er bedst hvis vi holder en rutine der hedder at man skal i seng når man er kommet gennem tandbørstning og fået nattøj på. Hvis vi nogle gange går ind i stuen og leger før hun skal i seng så vil jeg tro hun også vil bede om det de andre gange hvor hun måske var træt nok. Men jeg synes heller ikke det er optimalt hvis det skyldes manglende træthed at hun brugt 1-1½ time på at falde i søvn i går.
Vi har snakket om at det måske ville være en god ide at være fokuserede på at bruge noget af tiden inden/efter aftensmaden på nogle ret fysiske aktiviteter for at sikre at hun også får brugt kroppen og bliver fysisk træt EFTER middagsluren (i dagplejen er det om formiddagen de er ude og lege mens eftermiddagen normalt bruges på mere rolige, indendørs aktiviteter. En enkelt aften var vi en tur på havetrampolinen efter aftensmaden hvilket var hyggeligt samvær men måske heller ikke den rigtige måde at ”trappe ned på” at gå direkte fra trampolinen til puslebordet.
Det er en lang omgang og der mangler måske noget men nu må jeg hellere få sendt det. Jeg håber du fik lidt indtryk af situationen.
De overordnede spørgsmål er som sagt:
1 – Har du forslag til hvad vi kan gøre for at få mere voksentid (hvis Far putter er det måske et spørgsmål om øvelse da det lykkes nogle gange, ved Mor virker det pt helt håbløst).
2a – Kan det være skadeligt hvis hun får for meget væske om natten?
2b – Hvad er dine tanker om hvornår og hvordan vi kan/bør udfase sutteflasken?
Er det sandsynligt at en godnathistorie/godnatsang vil være mere populær når hun bliver lidt ældre?
3 – Hvad kan du komme med af forslag for at Mor bedre kan putte. Til hverdag vil vi nok bare fortsat acceptere at Far har det nemmest og blive ved med at lade ham gøre det (især nu hvor den bette kommer) men efter sommerferien vil Far skulle ud at rejse igen og så skal Mor pludselig putte 2 små når vi er alene hjemme…
4 – Hvad tænker du omkring puttetidspunktet. Hun får ikke sine 11 timer hvis hun puttes 20.30, sover omkring 21 og skal op kl.7. Men udover at vi skal være før klar til at få hende i seng skal hun også kunne sove for at det giver mening at lægge hende i seng før.
Vil du tage hende ud af soveværelset hvis hun virker for frisk eller holde på at man bliver i sengen når man er puttet?
Tror du det vil være en fordel med mere fysisk aktivitet om eftermiddagen/aftenen?
Tror du den afkortede middagssovetid i weekenden er udtryk for at hun kommer ud at sove på for sent tidspunkt, for lidt fysisk aktivitet om formiddagen eller noget helt tredje? (jeg har overvejet om hun måske ikke har brug for middagslur i weekenden længere men hun virker altså træt når vi lægger hende ud. Og bliver dejligt frisk og glad de gange hvor hun får sig en lur).
På forhånd mange tak for hjælpen!!