Svar: Er det vanebetinget søvn?
20. juni 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :) Dejligt at høre at du har købt min bog om børn og søvn og har kunne bruge mine råd i den - tak! :)
Det er rigtig vigtigt at skelne imellem hvad der giver vanebetinget afbrudt søvn og hvad der ikke gør ... En sut, at du f.eks. giver hende sutten i munden hver gang hun er urolig, klynker lidt osv. kan være problematisk. Det er helt naturligt at sutten ryger ud af munden på hende, når hun sover og hvis du så per automatik kommer den i munden på hende hver gang hun har sine små opvågninger, så er det at det på sigt kan give jer problemer, fordi hun sålærer ikke at kunne sove uden sin sut og stadig er for lille til selv at finde den ...
Hvis du på samme måde giver hende flaske eller bryst i munden, kan det også være rigtig svært for hende at lære at sove uden og det kan gøre at hun søger det igen og igen .. Her er dog den forskel, at du naturligvis skal vurdere om der er tale om et reelt behov for mælk/væske og skal naturligvis sikre hende at behovet dækkes i løbet af dagen og aftenen så hun ikke behøver søge det ekstra om natten.
Men at hjælpe hende med stillingskift er ikke en dårlig vane. Du er lige nu nødt til at hjælpe hende med at blive lagt rigtigt igen. Hun kryber måske op i hjørnet at sengen, triller om på maven og kan ikke komme tilbage, hun sparker dynen af og har brug for at få den om sig igen osv. og alt dette må du meget gerne hjælpe hende med. Det er noget hun naturligt på sigt selv vil lære. Hun vil stille og roligt selv lære at flytte på sig og lægge sig i en rar stilling om natten, uden at du behøver hjælpe hende med det, så her vil der ikke være tale om "vanebetinget afbrudt søvn" ...:)
Det er ofte noget hun vokser fra og tiden vil på den måde arbejde for jer :)
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske