Svar: Amning, godnatgrød og sukker i mme
20. juni 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Linda
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger eller flasker i døgnet og i 8-9 måneders alderen vil man ofte kunne begynde at trappe ned til 3 flasker eller amninger. En plan for dagen kan f.eks. se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Evt en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.
Powrnappen springes ofte over
Aften 18: Udgangspunktet bliver mere og mere familiemaden, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, kartofler sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad, mad der smager af noget og mad med mere og mere bid. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten,
Tilbydes en godnatgrød
Ammes/flaske og puttes ca 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten ammes eller flaske
Det er normalt en god idé at introducere en godnatgrød i 8-9 måneders alderen fordi børn i den alder gerne vil spise mere og mere selv. De må de naturligvis gerne, men det betyder ofte at de bliver trætte og derfor ikke får helt det indtag som de egentlig har behov for. Så en godnatgrød er med til at sikre ekstra mæthed inden natten og samtidig giver den også mulighed for at mætte så meget at barnet begynder at kunne springe det ene mælkemåltid om natten over.
Hvis man f.eks. starter arbejde og ikke kan amme inden middag, så kan man vælge at give en flaske inden middagsluren i stedet. Man kan også vælge at lægge de tre amninger aften, sen aften og tidlig morgen, og det fungerer godt i nogle familier, men i andre vil det ikke, her vil det være bedre at bibeholde mælk inden middagsluren, så mælkeindtaget / væskebehovet også dækkes bedre over hele døgnet og ikke kun aften og nat ... I må forsøge at vurdere, hvad der vil fungere bedst hos jer.
Med hensyn til sukker i mme, så må I godt komme lidt sukker i mælken, ca. 1 tsk til 100 ml for at søde det og få hende til at tage imod. I bør dog trappe sukkeret ud af erstatningen, så hun får mindre og mindre sukker og tilsidst vil acceptere mme som den er. Den er præcist sammensat så den dækker hendes behov og bør ikke tilsættes ekstra smag af noget eller blandes i et forhold der ikke passer til den blandingsvejledning der står på pakken ...
I kan også prøve med en anden type erstatning, da de ofte smager meget forskelligt, så noget er mere sødt og andet mere surt i smagen. Måske vil hun bedre kunne lide en anden slags ... :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske