Brev:
Hvorfor vågner han efter en time på den første lur?
20. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Hvorfor vågner han efter en time på den første lur?
Hej Helen,
Jeg skrev sidst den 4/6-2012, vedr. min søn som nærmest aldrig sov.
Jeg begyndte kort efter at supplere min amning med mme, hvilket har hjulpet rigtig meget. Fra at han slet ikke sov, sover han nu et par lure om dagen.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
7-8: Vi står op. Bliver skiftet, får tøj på, hygger. Han bliver ammet, og får flaske og ca. 45 min efter vi er stået op bliver han lagt ud igen. Her falder han selv i søvn (dette er virkelig stort for det har han ALDRIG gjort før). Han sover så 1 time uden jeg behøver at gøre noget, men efter den ene time, så begynder han at klynke (med lukkede øjne), så får han sutte og jeg går 5-10 min med barnevognen. Så sover han ca 15-20 min derefter, så må jeg ud igen osv osv. Sådan fortsætter vi til han ialt har sovet ca. 3 timer, så falder han ikke i søvn mere.
11-12: Han kommer ind. Får bryst. Derefter skifte og hygge. Så får han flaske og ca. 1½-2 timer efter han er stået op forsøger jeg at ligge ham (han virker rigtig træt). MEN så er det en kamp at få ham til at sove... Det tager oftest en lille time. Hvis jeg er heldig sover han i alt 3 timer. Men nogle gange kortere, og ofte må man også her ud og køre lidt med vognen ind imellem.
Han står så op ved 16-17 tiden. Her gentager vi fra tidligere, han bliver ammet, skiftet, vi hygger og han får flaske og forsøger med 3. lur - men det er bare fuldstændig umuligt. Han NÆGTER at sove den 3. lur :-/
Ved 19-20 tiden er han derfor så træt at jeg må putte ham i seng for natten. Han er vågen 2-3 gange i løbet af natten, og tror så allerede ved 5 tiden at vi skal op :-/ Til hans ros vil jeg sige at han er så god til at falde i søvn efter nattespisningen.
Mine spørgsmål er som følger:
- Hvorfor vågner han efter en time på den første lur? Og kan jeg gøre andet end jeg allerede gør?
- Hvorfor kan han kun falde i søvn selv på den 1. lur (og om natten), men ikke de andre lure? Er det noget der kommer eller kan jeg gøre noget selv?
- Hvordan kan jeg få ham til at sove en sen lur? Kunne rigtig godt tænke mig at han først blev puttet til natten ved 22 tiden, i håb om han så sov lidt længere.
Glæder mig til at høre fra dig.
Venlig Hilsen
Mie (mor til Hjalte på nu 10 uger)