Svar: Hvorfor vågner han efter en time på den første lur?
20. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Mie, Hjaltes mor
Tak for dit brev og dejligt at du har kunne bruge mine tidligere svar. Det lyder som om at det har været den helt rigtige beslutning for jer at supplere amning med mme og det er rigtig dejligt at du nu fornemmer at din dreng har fået lidt mere rytme :)
Gennemsnitligt vil børn på Hjaltes alder sove ca. 16 timer i døgnet, ofte fordelt sådan at han vil sove ca 6 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. Og hos jer lyder det som om at han godt kan sove to lange lure af 3 timer hver, men det betyder så også at han naturligt vil have svært ved at sove en lur mere ... Det er altså naturligt at han protesterer, når du forsøger at putte ham til 3. lur.
Du fortæller at du ofte ca hver 20 minut skal lulleh am i søvn for at holde ham sovende og at du nogle gange skal trille barnevognen osv. hvorved han så sover videre. Det er rigtig fint, det må du naturligvis gerne gøre, men det kunne godt hos jer være sådan, at han måske ikke skal lulles til at sove 3 timer i træk, men i stedet måske skulle have lov til at vågne stille og roligt op efter en lidt kortere lur, for så i stedet at sove 3 lure dagligt.
En anden løsning er at du lader ham sove de 2 x 3 timer, men så putter ham tidligt til natten. Det er også okay, men det giver naturligvis en rytme hvor han så sover meget tidligt og derfor også vågner meget tidligt - så din tanke om at du gerne vil arbejde på at han sover 3 lure og går sent i seng, kan være ganske fornuftig.
Når det er sagt, så er han dog også så lille stadig væk at han måske vil trives bedre med to længere lure og en tidlig nattesøvn og dette vil sandsynligvis ændre sig i løbet af den næste månedstid. Netop i 3-4 måneders alderen vil der ske meget med både hans søvn og hans udvikling og det vil være naturligt at han der begynder at sove lit kortere lure og at I netop begynder at arbejde på tre lure om dagen, som en fast rytme. Og i takt med at han så igen bliver ældre og begynder med skemad, så vil der naturligt igen ske en ændring og rytmen vil se lidt anderledes ud. Så på den måde arbejder tiden også for jer.
Når han vågner efter en time, så er det sandsynligvis fordi han der skifter søvnstadie, altså skifter mellem at sove lettere til at sove dybere. Det vil være rigtig fint at du fortsætter med at lulle ham videre i søvnen, så han sover 1.5-2 timer i træk - eller 3 timer som han gør nu.
Når han kan falde i søvn selv til første lur men ikke til de andre, så hænger det sammen med at han stadig er meget lille, hans indre ur og fornemmelse for træthed og vågenhed er ustabilt og han har stadig naturligt brug for din hjælp til at finde ro, overgive sig til søvnen osv. Det handler om alder og udvikling og det er helt naturligt. Jo mere du kan hjælpe ham til ro, skærme ham, forsøge at finde en god putterytme, stille og roligt indføre fast putteritual med mælk, putteklud, sut eller lignende, jo mere genkendelighed og tryghed vil det på sigt give ham og jo lettere vil du fremover også kunne putte ham.
Den sene lur kan indføres når eller hvis han sover to lidt kortere lure i løbet af dagen, så han samlet i sine tre lure måske sover 6 timer i alt .. :) Den 3. lur kan også ligge kl 19-20, hvor efter han så kan være vågen og så gå i seng sidst på aftenen. Det lyder dog hos jer som om at han allerede der er parat til at gå i seng ...
Håber du kan bruge dette videre og læs også meget gerne "Helens bog om børn og søvn", hvor jeg har uddybet flere af de ting jeg skriver til dig her :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske