Brev:
Vil bare ikke tage nok på
20. juni 2012
Alder:
5 mdr.
Vil bare ikke tage nok på
Hej Helen
Tak for svaret på mit sidste brev ang. min datters ”lave” BMI.
Vægten er stadig et stort problem hjemme hos os, så jeg vil høre, hvad du har af råd og forslag.
Siden jeg skrev sidst, er jeg stoppet med at amme (for 2 uger siden stoppede jeg helt). Det var ikke mit valg, men min datter valgte brystet fra og begyndte kun at ville have Nutramigen. I samråd med min SP her i Sverige, får hun Nutramigen, da min SP tror, at min datter har mælkeallergi. Hun troede, at hun ikke tog nok/meget på pga. allergien og at hun derfor havde eksem i ansigtet og nogle steder på kroppen.
MEN jeg tror ikke, at hun har mælkeallergi. Siden jeg stoppede med at amme, og også mens jeg ammede og ikke spiste mælkeprodukter, har hun haft eksem, som er blev behandlet med Mildison 1%. Eksemen kommer tilbage, hvis hun har sovet på maven dvs. ansigtet (hun ruller selv rundt, også når jeg vender hende om på ryggen, hun er generelt meeeeget aktiv og stædig)). Vi skal til 6mdrs. undersøgelse om 2 uger, hvor lægen skal give mig råd til, hvordan jeg kan tjekke, om hun har allergi. Jeg snakkede men en veninde, som sagde, at hun måske ikke tager meget på pga. hun ikke får komælk. Kan der være noget om snakken?
For to uger siden begyndte jeg, igen i samråd med min SP, at give hende vælling (hun spiser ca 150 ml (nogle gange 180, andre 100ml)) lavet på majsstivelse og Nutramigen, og jeg giver hende grød (ca. 1dl) til frokost. Hun får lidt grøntsagsmos til aften, nogle gange 1 dl, andre gange mindre. Jeg tilsætter både fedtstof og Nutramigen i grød og mos. Men alligevel har hun bare taget 235g på på 15 dage:S (og vokset 1 cm i længden).
Jeg har i de sidste to dage skrevet ned, hvad hun har spist for at se, hvor meget hun spiser og sover.
14:30: 100 ml mme
16:55-17:20: lur
17:00: grøntsagsmos (ca 1 kartoffel + lille gulerod)
19:00-19:30: 140-150ml vælling Kl. 20:00 sov hun.
02:00: 130 ml mme
05:30: vågner + 30 ml mme (tror ikke hun var sulten)
6:00: 160ml vælling
06:55-07:40: lur
09:30-09:45: 80 ml mme
10:00-10:45: lur
11:00-12:00 1dl majsgrød + lidt sveskemos
+ lidt vand
13:40: 60 ml mme
15:10-1730: lur (men jeg havde hende i armene over en time)
17:30: 130 ml mme
20:00: 90 ml vælling
20:30: sover
00:00: 100 ml mme
03:00: 130 ml mme
06:00-07:00: 150 ml vælling
08:00-08:45: lur
09:00-10:00: 60 ml mme
10:00:10:40: lur
11:30-12:00: 1 dl grød + lidt vand
12:30: 40 ml mme.
13:15- 15:30 (i armene på mig)
15:30: 150 ml mme
Som du kan se, så strækker et måltid sig nogle gange til en time, fordi jeg prøver at give hende mere mme. Ofte ender det med at hun gylper.
Hun sover ikke længere end 45min ad gangen om dagen, men det gør hun mange gange. Ofte sover hun to gange inden middag, og hun bliver meget irriteret, hvis hun ikke bliver lagt til at sove. Jeg vil nu prøve at få hende til at sove en længere lur, ved at vugge hende efter 45 min. Jeg kan desværre kun vugge hende, alt andet virker ikke. Barnevognen er hun ikke fan af, og hun vil ikke svøbes. Jeg har læst at babyer vokser, når de sover. Kan det have noget at gøre med hendes dårlige vægtøgning?
Sidst skrev du om hun har nok afføring. Det har hun en gang om dagen, men jeg synes, det er svært at vurdere om det er nok. Kunne jeg give hende lidt laktulose, for at se om hun får mere plads til mad, da jeg synes, at det er meget svært at putte mere i hende. Når jeg gør det, gylper hun meget.
Og lige en sidste ting:) Når hun spiser vælling, spiser hun mere end mme. Hun spiser af et større hul og vællingen er tykkere. Jeg har prøvet at give hende mme af et større hul, men hun virker til at kløjes i mælken. Måske kræver det lidt tålmodighed før hun vender sig til et større hul? Jeg har tænkt på om man kan/må lave mme'en tykkere på en eller anden måde, så hun kan få mere ned, da det åbenbart virker med vællingen?
Jeg har læst om aprestagum, men kan man bruge rismel, majsmel eller maizena, da aprestagum er svær at skaffe her i Sverige. Eller skal jeg bare i gang med mere grød og mos?
Puha det var en masse, jeg fik skrevet. Jeg håber, at du har nogle råd til, hvad jeg kan gøre, da jeg lige nu er lidt på bar bund.
Med venlig hilsen
En mor, som vil have en tykkere baby:)