Svar: Holde hovedet selv og skemad
21. juni 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at I måske skal vente lidt med skemaden. Jeres dreng er født 2.5 uge før tid og er kun lige fire måneder gammel. Det er vigtigt at han er helt parat både fysiologisk og mentalt.
At han er fysiologisk parat betyder både at han bør kunne holde hovedet, han skal kunne dreje sit hoved og også åbne munden bevidst, når du tilbyder ham en ske. Hans mave- og tarmsystem skal også kunne rumme den fastere føde og nedbryde den ekstra mad han får.
At han er mentalt parat betyder at han skal være bevidst om maden og skeen du nærmer dig med. Han skal følge maden med øjnene og med sin mimik og sine fagter tydeligt vise dig at han er interesseret og rigtig gerne vil smage og putte i munden.
Hvis du starter for tidligt, så kan du risikere at han får ondt i maven, forstoppelsesproblemer osv. fordi maven arbejder på højtryk for at nedbryde den fastere føde. Du kan også risikere at han pludselig får for meget skemad, så han bliver træt af det og omkring 6 måneders alderen, hvor han virkelig har brug for det, så pludselig afviser det og det går ikke ... :) Så for mig lyder det som om at I skal trække tiden lidt og måske vente til han er 5 måneder i stedet :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske