Svar: Skrigeri under amning
21. juni 2012
Alder:
4 mdr.
Kære C
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er helt rigtigt, som du også har læst at jeg har skrevet til andre, at børn omkring 4 måneders alderenofte får en periode, hvor de pludselig ændrer ammemønster. De begynder i denne alder ofte at spise mere kortvarigt og har svært ved at koncentrere sig om brystet, andre afviser brystet selvom de faktisk virker sultne, atter andre virker frustreret og ligger ligesom og hiver i brystet og protesterer over brystet, som om de ikke kan få mælken ud ... nok det du oplever hos jer.
Mange forældre tolker dette som et øget behov for mad og da din datter nu er næsten 5 måneder kan det også godt være tilfældet. Det betyder ikke at du skal begynde at give flaske, men det kan godt være at du ikke kan vente helt til hun er 6 måneder med at introducere lidt skemad. Da amningen eller har fungeret fint hidtil og da du som udgangspunkt helst vil undgå flaske og modermælkserstatning, så behøver du ikke introducere en flaske. I stedet kan du starte med lidt smagsprøver på en grød og så bibeholde nuværende amning ved siden af. På den måde vil hun stadig få den mængde mælk hun plejer at få, men vil så få lidt ekstra næring via de små skefulde grød du også tilbyder og naturligvis også lidt vand af en kop.
Før du starter med skemaden, så er der dog lidt overvejelser du kan gøre dig. Der kan være flere årsager til at børn pludselig virker afvisende eller frustrerede overfor brystet. Nogle gange kan barnet forbinde brystet med noget ubehageligt, hvis barnet f.eks. er blevet forskrækket over et eller andet imens det lå ved brystet og spiste. Det kan også opstå i forbindelse med forkølelse, så hvis din datter er forkølet eller virker til at være lidt tæt i næsen, have irriterede slimhinder eller andet, så kan det være årsagen. Det kan gøre at hun har svært ved at holde sig fast på brystet og her vil det være en rigtig god idé at du drypper hendes næse med lidt saltvand inden du lægger hende til.
Det kan også være fordi hun er ved at få tænder. Nogle børn får tænder i 4 måneders alderen. Eller det kan handle om at du måske er ved at få menstruation, hvilket ændrer smagen af din mælk og gør at hun afviser og bliver irriteret på brystet, fordi mælken "smager forkert". Børn kan også reagerer negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken. Prøv derfor at overveje, om du har lavet nogle ændringer i forhold til hvad du plejer.
Det er vigtigt at du tager det så roligt som muligt, jo mere du slapper af, jo mere signalerer du også ro til din datter og jo bedre er det for jer alle. Det kan være en god idé at du prøver at lægge dig med hende i løbet af dagen og ammer hende liggende i sengen - lidt ligesom du ammer hende om natten. Det kan også være en rigtig god idé at du er opmærksom på ikke at holde din hånd på hendes baghoved, da hun så godt kan føle sig presset mod brystet og blive "flitsbue" og afvise brystet.
Hvis I har mulighed for karbad, så kan det også nogle gange hjælpe at gå i bad med hende og lade hende ligge på dit bryst og selv tage fat i brystet og die ... :)
Jeg kan se ud af din plan at du ofte ammer hende, når hun vågner og ikke når hun skal sove. Det kan være en rigtig god idé at du nu forsøger at arbejde på en rytme, hvor hun også tilbydes brystet i forbindelse med søvn. Så det at blive ammet og overgive sig til søvnen naturligt hænger sammen. På sigt vil det være rigtig fint at hun får lidt skemad og vand af en kop, når hun vågner af en lur og tilbydes brystet inden hun så skal sove igen.
Hvis hun har brug for at få sat din mælkemængde lidt op, så vil det også øge mælkeproduktionen at du ammer to gange mellem hver lur, så hun f.eks. får fra det ene bryst, når hun vågner, bøvser, pludrer, skiftes og så tilbydes modsatte bryst inden hun så skal sove igen. Når hun så vågner fra den lur, så starter du der hvor hun tog toppen sidst, lader hende spise godt, bøvser, pludrer, skifter hende og tilbyder så igen modsatte bryst.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04: Ammes og sover videre
Morgen 8: Ammes og dagen begynder
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes 4-5 skefulde grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30
Eftermiddag 16-17: Ammes og kan her ammes liggende i soveværelset skærmet for lyd, lys osv .
Sover dagens 3. lur
(Aften 18.30: her vil dagens grøntsagsmåltid komme ind, når det til frokost fungerer) Indtil videre ammer du om aftenen efter behov.
Bades, gøres klar til natten
Ammes og puttes 20-21
Først på natten evt. amning. Det er ret flot at hun lige nu ikke behøver dette :)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske